REKLAMSAMARBETE MED SVENSKA TURISTFÖRENINGEN

Det var några veckor sedan jag tillbringade ett dygn i Grövelsjön. Det var precis när hösten var som eldigast – nu regnar det istället guld från träden i takt med höststormarna. Mellantiden innan vintern är en enda stor längtan inför minusgrader och gnistrande snö.

Sverige är fantastiskt på många sätt. Jag tänker ofta på att det går att åka mil efter mil i spåren i till exempel Grövelsjön samtidigt som det är fullt möjligt att springa stig i en skog på Österlen i Skåne. Att det går att få det bästa från två världar – och att det finns så mycket att upptäcka.

Förra veckan var jag på en inspirationsdag om kommunikation och storytelling och Per Holknekt var en av talarna. Han sa bland annat att ”vi blivit så jävla bra på att vara bra” – och att det därför är mycket bättre att inte sträva efter att vara så perfekt hela tiden. Och jag tänker att det är ett mycket mer hållbart sätt att leva och vara. Att strunta lite i prestationen och låta upplevelsen – och att bara vara för en stund – ta plats.

Jag tänker att naturen är ett bra ställe för det. Här är det fritt från storstädernas artificiella intryck och uppmanande budskap. I naturen finns plats för reflektioner och ställtid. Det är välgörande och det skapar nyfikenhet till fler aspekter kring hållbarhet.

När jag var i Grövelsjön i september skrev jag om hållbarhet och hur jag tänker kring det och vissa aspekter i mitt liv. Egentligen hur jag anpassat min livsdesign till att vara hållbar.

Hållbarhet är ett hett ord på mångas agendor och jag tänker att det finns så himla mycket win i det. Det är ett attraktiv marknadsförings- och säljargument som har positiva effekter oavsett om det handlar om att köpa kaffe som är KRAV-märkt och framställt med hänsyn till människors arbetsvillkor eller om det är plagg tillverkade av återvunnet material eller om det handlar om STF som jobbar med hållbarhet på sina anläggningar.

Köpbeslut handlar ofta om identifikation; hur vi vill uppfattas och vilka varumärken vi vill associeras med. Hållbarhet utifrån alla dess aspekter har blivit attraktivt och vi vill gärna sympatisera med det. Det symboliserar medvetenhet och omtanke och jag tycker att det är fint. Det är därför jag på riktigt har när Charlie visade mig komposten på STF Grövelsjön som ett av mina starkaste minnen; dels tack vare hans engagemang som verkligen märktes – men också för att det blev så konkret hur kretslopp och miljö och faktiskt hela livet, fungerar.

Och därför känns det också bra att veta att jag har en låda kompostjord som väntar på mig på STF Grövelsjön som jag glömde ta med mig när jag lämnade. Det betyder att jag behöver åka dit igen – och det ser jag väldigt mycket fram emot.

LÄS MER:

Mer från Grövelsjön

Mer från Grövelsjön

11