Något man ofta lockar med i ivern att skapa nya vanor är målbilden att bli sitt bästa jag. Man ska morgonträna och intervallä och äta grönt för att bli så bra man kan bli. Heja heja och allt det där.

Men man glömmer en sak.

Förutsättningarna för att ens bästa jag ska komma till liv. Det är inte bara vad du gör – men också vad du behöver. Vilken support behöver du från partner, vänner och familj? Vad behöver du ge dig själv för att få till klassikeringredienserna till receptet ditt bästa du? Vad behöver du välja bort för att få det att gå runt?

Du blir sällan ditt bästa du genom att lägga till broccoli och joggingpass. Men du har en bättre grund att bli det du vill bli genom att omge dig med sådant som får dig att bli bra.

Saker som jag behöver för att bli mitt bästa jag är:

Sömn. Antalet timmar är rätt så individuellt men jag behöver åtta timmar.

Gå upp i tid. Annars blir jag grinig i själen.

Tid för mig själv. Faktiskt rätt så mycket tid.

Bekräftelse och uppskattning. Vänner och familj som bryr sig om mig.

Utmaningar. Utan mental stimulans blir jag stressad inombords.

Perioder. Med det menar jag perioder med jättemycket grejer i livet och perioder med mindre grejer i livet. Jag kan inte leva i samma fart alltid för då blir jag uttråkad.

Hög puls. För mig är det en skön känsla när kroppen lever inombords. Träning har den effekten. Inaktivitet å andra sidan gör att jag känner mig grå under huden.

Att göra saker. Att åstadkomma något är härligt, från att plocka disk till att genomföra projekt.

Vad behöver du för att bli ditt bästa jag?

Sara Rönne träningsglädje löpning Åre IMG_9161

0