Igår var det runt åtta minusgrader med snålblåst och snö i luften. Bäcksvart såklart, eftersom klockan var efter 16. Jag satte på mig pannlampan och stack ut på en löprunda i snödrivorna och kom på några bra tankar längs vägen. Bland annat hur jag alltid skriver om vad jag har på mig när jag tränar på vintern eftersom ni är många som undrar. Och jag tänker att det inte behöver vara så svårt. Jag har många knep och här är några av dem:

Du behöver inte ha en tjock jacka. Ni är många som bor söderöver där det inte är jättekallt särskilt ofta. Skippa den tjocka vinterjackan: köp en mellanvariant på jacka som funkar fint vår och höst och köp istället ett extra lager underställ som kan användas vid fler tillfällen. Igår kväll hade jag två underställströjor och en jacka som egentligen är mer av höstkaraktär.

Du behöver inte ha tjocka vinterlöparskor. Jag springer förvånansvärt ofta i mina tunna terrängskor som jag använder också på sommaren. Men, är det vinter så har jag merinoullstrumpor på mig. På så sätt håller jag värmen, även när fötterna blir fuktiga av snön.

Du behöver ha underställ. Det är på riktigt ett året runt-plagg, ja faktiskt ett riktigt superplagg. Fibrerna i underställ transporterar bort fukt på ett helt optimalt sätt och plagget håller dig varm när det är kallt och kall när det är varmt. Underställ är grejen även om du bor i Skåne.

Du ska aldrig ha bomull. Det blir så onödigt kallt.

Du ska ha reflexer. Så att du syns.

Jag tycker också att du ska läsa dessa inlägg:

Mina tips för löpning i mörker

Kläder för löpning i vinter

Åre Draklanda 5M0A3302

0