Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Det vi glömmer när vi ska bli vårt bästa jag

Något man ofta lockar med i ivern att skapa nya vanor är målbilden att bli sitt bästa jag. Man ska morgonträna och intervallä och äta grönt för att bli så bra man kan bli. Heja heja och allt det där.

Men man glömmer en sak.

Förutsättningarna för att ens bästa jag ska komma till liv. Det är inte bara vad du gör – men också vad du behöver. Vilken support behöver du från partner, vänner och familj? Vad behöver du ge dig själv för att få till klassikeringredienserna till receptet ditt bästa du? Vad behöver du välja bort för att få det att gå runt?

Du blir sällan ditt bästa du genom att lägga till broccoli och joggingpass. Men du har en bättre grund att bli det du vill bli genom att omge dig med sådant som får dig att bli bra.

Saker som jag behöver för att bli mitt bästa jag är:

Sömn. Antalet timmar är rätt så individuellt men jag behöver åtta timmar.

Gå upp i tid. Annars blir jag grinig i själen.

Tid för mig själv. Faktiskt rätt så mycket tid.

Bekräftelse och uppskattning. Vänner och familj som bryr sig om mig.

Utmaningar. Utan mental stimulans blir jag stressad inombords.

Perioder. Med det menar jag perioder med jättemycket grejer i livet och perioder med mindre grejer i livet. Jag kan inte leva i samma fart alltid för då blir jag uttråkad.

Hög puls. För mig är det en skön känsla när kroppen lever inombords. Träning har den effekten. Inaktivitet å andra sidan gör att jag känner mig grå under huden.

Att göra saker. Att åstadkomma något är härligt, från att plocka disk till att genomföra projekt.

Vad behöver du för att bli ditt bästa jag?

Sara Rönne träningsglädje löpning Åre IMG_9161

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
19kommentarer
  • Älsk på det här inlägget! Det gav mig verkligen en tankeställare om att ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt – för att göra och må så bra som möjligt. TACK!

    Matilda 2016-11-10 21:33:32
    Svara
    • Svar på Matildas kommentar.

      jag tycker vi är hårda på oss själva när vi ska pressa allt – istället för att backa och tänka lite tvärtom; vad är det som gör oss till den vi vill vara. kul att du uppskattade!!

      Sara Rönne 2016-11-10 22:07:21
      Svara
  • Detta hade kunnat vara mina ord på pricken! Älskar känslan av att vara i det där härliga flowet som är resultatet av de punkterna tillsammans ??

    Josefine 2016-11-10 17:08:07
    Svara
  • Stor igenkänning på dina punkter men jag behöver träna på det där att gå upp i tid. Vet att jag behöver få en lugn start för att må bra men har varit svårt att få till det och att starta morgonen stressigt påverkar tyvärr hela min dag.

    Lina Abrahamsson 2016-11-10 14:50:02 http://matsaklart.se
    Svara
  • Jag kan skriva upp på varenda punkt förutom gå upp i tid, där är jag tvärtom – jag måste få sova tills min inbyggda klocka väcker mig, annars blir jag grinig i själen. Otroligt tacksam att jag har ett jobb där jag kan bestämma mina arbetstider, annars funkar det inte så bra. I övrigt behöver jag skog, massor av tid i skog! 😀

    Elna 2016-11-10 14:11:25 http://www.elnadahlstrand.se
    Svara
    • Svar på Elnas kommentar.

      det är det som är det härliga, att vi är olika och måste tillåta oss att vara det! 🙂

      Sara Rönne 2016-11-10 20:24:36
      Svara
  • Jag behöver få vara i fred.

    Lisa 2016-11-10 11:17:48
    Svara
  • Håller med om de flesta av dina punkter. Jag behöver mycket egentid och tid för att landa mellan olika aktiviteter. Gillar inte att stressa mellan olika saker utan att komma hem emellan. Vill ha tid till att äta i lugn och ro och inte äta i farten. Behöver mina mjukisbyxor…. 🙂

    Anna 2016-11-10 09:49:22 http://piggelina.se
    Svara
    • Svar på Annas kommentar.

      jag håller helt med. det första när jag gör när jag kliver innanför dörren är att byta till mysbrallor!

      Sara Rönne 2016-11-10 20:25:38
      Svara
  • Så klockrnt och så klokt!
    Det är ju liksom allt som måste funka i livet för att man ska må så bra som möjligt.
    Tack för att du skrev detta.
    Kram Anna

    Ekenäsliv 2016-11-10 09:46:32 http://www.ekenasliv.se
    Svara
  • Tack för att du delar med dig av dina ”behöver” för att uppnå ditt bästa jag. Själv har jag för tillfället några få punkter jag behöver nu när jag arbetar mig ur mitt utmattningssyndrom,
    Egentid
    Yoga
    Omvårdnad och bekräftelse från familjen och vänner
    Se till att vara ute i tid utan stress
    KRAM

    Eva Svärd - Blogg om utmattningssyndrom 2016-11-10 09:38:43 http://www.evasvard.com
    Svara
  • Jag kan nog skriva under på alla dina punkter. Behöver också mina djur, finns inget mer avstressande än att klappa en tjock päls 😉 förutom hög puls så behöver jag frisk luft varje dag och helst en stund på yogamattan också, även om det allt för ofta prioriteras bort.

    Mia 2016-11-10 07:07:40 http://miabergvall.wordpress.com
    Svara
  • Inspirerande inlägg. Du är så bra <3
    Sömn, fysisk aktivitet, vila och egentid är nog fyra byggstenar jag ofta bollar med. Får jag till en bra kombo av det så mår jag fantastiskt bra :).

    Mari 2016-11-10 06:23:46 http://www.doitforyourself.isilife.se
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Josefines Yoga
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Makeup by Lina
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Sanne Alexandra
Mode
Chrystelle Eriksberger
Man
Niklas Berglind
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk