Efter varje gång jag åkt längdskidor och ska greppa mina alpinskidor tänker jag fan vad tunga de är. Ursäkta svordomen men den ingår nästan alltid i min tanke, så du får stå ut med den här.

När jag langade upp skidorna på ena axeln och promenerade hemåt från VM8:an så tänkte jag att skidor är ett riktigt bra redskap för styrketräning. Mycket bättre än längdskidor; men längdskidor skulle å ena sidan fungera bra som substitut för ett kvastskaft som är ett bra redskap för rörlighet. Den fotosekvensen får komma på bloggen någon annan gång – nu fokuserar vi på styrkan!

Alpina skidor, med sin tyngd, funkar riktigt bra för allehanda pressar, oavsett om du står still på marken eller gör benböj eller utfallssteg. De är också ett utmärkt redskap för att bygga bålstabilitet genom axellyft framåt och om du har mycket plats runt omkring dig kan du hålla dem rakt fram med starka armar och göra utfallssteg med sidotwist – vilket också är bra coreträning.

Bicepscurls är kanske den allra enklaste övningen, förutom axelpressarna då. Du kan också göra drag till hakan och omvända flyes med en skida i varje hand. Eller varför inte good mornings (stående ryggresningar) eller rodd med fälld höft.

Har du fler bra tips på styrkeövningar man kan göra med ett par skidor? Utifrån några enstaka övningar kan man sätta ihop en mängd olika cirklar och få ett riktigt bra skidpass.

Det kan vara på sin plats med en liten varning när det gäller alpina skidor. Tänk på att kanterna ofta är riktigt vassa så att du inte gör illa dig – eller skadar dina handskar.

Jag gillar att lyfta allehanda grejer, och att slå på traktordäck och sådant. Läs det här till exempel:

> den gången då jag lyfte tegelstenar

> ett bra styrkepass med en bänk som enda redskap

> ett inlägg om att träna utan gym, med ett gäng bra länkar

träning skidor

Bicepscurls:

träning skidor

Vanliga axelpressar:

träning skidor

Utfallssteg med skidor på raka armar:

träning skidor

0