Det är roligt att ni är många som vill vara med och ägna några minuter åt närvaro och medvetenhet såhär i början av 2016. Hur eller var du gör det är upp till dig; men unna dig att vara här och nu utan att värdera eller döma det du är. Jag tror att vi behöver det.

Jag lyssnade på Filosofiska rummets avsnitt om hälsa (tack för tips!) igår kväll och det var intressant det som sades om dagens sjukdomar. Förr så var vi sjuka mycket på grund att vi fått en bakterie eller virus som doktorn liksom fixade och så var man frisk. Men idag är våra sjukdomar ofta en konsekvens av något annat vi gjort, eller inte gjort, och det finns en utmaning hos läkarkåren att bli mer holistisk.

Det är svårt att mäta hälsa och vi ska nog inte heller mäta hälsa; det är när vi börjar mäta som ytterligare problem uppstår. Men, jag tror att en början på god hälsa är närvaro och medvetande – särskilt i en värld där allting snurrar så himla snabbt.

En digital trend som podcasten Social by default tog upp var att vi inte kommer hetsa så mycket kring det digitala längre. Deeped Niclas Strand och Sarah Larsson Bernardt kallar det för ”dialing down” och menar att vi väljer bort vissa kanaler helt eller delvis eller att man periodvis väljer att ta viss tid off från vissa kanaler. För egen del har jag valt bort messenger-appen och har i stort sett inga pushnotiser på min telefon förutom från Sveriges Radio.

Som en bra start på hälsoåret 2016 drog jag igång den här uppmaningen och nedan är några som var med och hur ni skrev om det. Nu är det dags för andra veckan; så våga prova du också. Lägg en kommentar till detta inlägg med länk till ditt blogginlägg – så kommer du med i nästa veckas länklista och så kan fler läsa om din tolkning av mindfulness.

Emmi har med sig mindfulness-tänket i nästan allt det hon gör; från kön i mataffären till fokuserade minuter med Minfulness appen. Läs hennes inlägg här!

Dorro har kommit på ett smart tips hur hon ska inkorporera mindfulness i samband med sin yoga. Läs hennes inlägg här!

Katta har meditation som en av sina målsättningar för 2016; som en motvikt till all den drivkraft hon besitter att förverkliga sina drömmars drömmar. Läs hennes inlägg här!

Katrin berättar konkret om hur hon gjorde – så enkelt och inspirerade och fantastiskt drömmigt och alldeles görbart för alla. Läs hennes inlägg här!

Cecilia skriver om en hel dag med mindfulness – och inspirerar till att skapa sig en dag så som man själv vill ha den. Läs hennes inlägg här!

Helena skriver utmärkt om hur hon gav sig själv några minuters mindfulness. Det kan inte bli enklare. Läs hennes inlägg här!

Ida som har en löparblogg i Göteborg gjorde en riktigt fin aktiv handling för att skapa mindfulness. Sådant här älskar jag! Läs hennes inlägg här!

Elna skriver om hur skogen läker alla sår, apropå mindfulness, och hon gör det riktigt bra. Läs hennes inlägg här!

Jag hoppas du blir inspirerad och själv vill prova. Och sedan blogga om det för att inspirera fler. Mindfulness behöver inte vara svårt – och det behöver inte vara utomhus. Mindfulness är vad du gör det till!

Ett enkelt sätt att börja med mindfulness är att använda Mindfulness appen som är sponsor till min podcast, Träningsglädje TALKS. Välj ett kortare eller längre program och börja där! Ta med dig appen till ett lugnt och stilla ställe, oavsett om det är utomhus eller inomhus.

Jag ser fram emot att läsa om din mindfulness. Länka till blogginlägg nedan, så gör jag en länklista igen nästa onsdag. Och skriver om min egen mindfulness såklart!

Mindfulness

0