Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Stabiliserande träning

Det här med att stå suuuperlänge i planka har ju blivit rätt poppis. Personligen tycker jag att det är rätt så värdelöst. För hur ofta gör vi något så statiskt i verkligheten? Med andra ord: vad har vi för nytta av det? Och hur skoj är det ens att stå i statisk planka i flera minutrar?

Istället för att träna statiskt, träna stabiliserande. Fortsätt stå i plankan – men gör andra saker samtidigt. ”Rucka” på kroppen fram och tillbaka eller i sidled och fortsätt stå – men gör det samtidigt som du är i rörelse alltså.

Likaså gäller armhävningar. Utmana dig och gör dem på nytt sätt. Testa att ha ena handen placerad snett framför den andra och dra fram ena knät (och håll det i luften) samtidigt som du gör armhävningen (funkar både om du gör dem på knä eller fötter). Utmana ditt rörelsemönster och träna utanför lådan helt enkelt. Det är funktionellt!

löpning i åreBild från Åre tidigare i januari

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
8kommentarer
  • Det jag reagerar på mest när det gäller sånna där stå-så-länge-du-kan övningar är att det blir mer kvantitet än kvalitet. Jag vet många på gymmet som tävlar med varandra och stoltserar med JÄTTEMÅNGA minuter, men ser man till hur plankan såg ut mot slutet blir man mest ledsen i ögat… Rumpan i vädret eller magen mot golvet och hela kroppen som en banan. What’s the point?

    Anna (orka mera) 2014-01-23 22:16:21 http://piggelina.se
    Svara
  • Det jag reagerar på mest när det gäller sånna där stå-så-länge-du-kan övningar är att det blir mer kvantitet än kvalitet. Jag vet många på gymmet som tävlar med varandra och stoltserar med JÄTTEMÅNGA minuter, men ser man till hur plankan såg ut mot slutet blir man mest ledsen i ögat… Rumpan i vädret eller magen mot golvet och hela kroppen som en banan. What’s the point?

    Anna (orka mera) 2014-01-23 22:16:21 http://piggelina.se
    Svara
  • Du är klok du! Först tänkte jag som de ovan, att vi gör mycket statiskt, men jämfört med en planka är det inte sant. Vi är betydligt mer dynamiska sittande vid datorn än i en planka. Hållningsmusklerna gör ju jobbet rätt obemärkt för det mesta. Riktigt så är det inte i en planka, där får vi ta i… Tyvärr ofta med fel muskler eftersom plankan är så sjukt mycket svårare än många tror. Den är verkligen inte bara att göra! Axlar, rygg, mage, allt kan bli kaputt vid fel teknik.

    jeanna 2014-01-23 19:15:44 http://minatraningstajts.wordpress.com
    Svara
  • Du är klok du! Först tänkte jag som de ovan, att vi gör mycket statiskt, men jämfört med en planka är det inte sant. Vi är betydligt mer dynamiska sittande vid datorn än i en planka. Hållningsmusklerna gör ju jobbet rätt obemärkt för det mesta. Riktigt så är det inte i en planka, där får vi ta i… Tyvärr ofta med fel muskler eftersom plankan är så sjukt mycket svårare än många tror. Den är verkligen inte bara att göra! Axlar, rygg, mage, allt kan bli kaputt vid fel teknik.

    jeanna 2014-01-23 19:15:44 http://minatraningstajts.wordpress.com
    Svara
  • Håller med Erika – att sitta vid ett skrivbord är i allra högsta grad statiskt…jag har många kunder som har mått bra av att bli starkare statiskt, och för en kontorsråtta kan statiska bålövningar vara otroligt funktionellt! Sen kan man ju alltid diskutera hur skoj det är, men träning är som bekant inte alltid skoj… 🙂 Tummen upp för utmaningar i träningen också såklart, som idén med armhävningarna, även om de allra flesta motionärer knappt kan göra EN vanlig armhävning på fötter ordentligt… Först teknik och grundstryka, sen utmaningar – det är min åsikt.

    Helena 2014-01-23 18:28:34 http://www.healthbyhelena.com
    Svara
  • Håller med Erika – att sitta vid ett skrivbord är i allra högsta grad statiskt…jag har många kunder som har mått bra av att bli starkare statiskt, och för en kontorsråtta kan statiska bålövningar vara otroligt funktionellt! Sen kan man ju alltid diskutera hur skoj det är, men träning är som bekant inte alltid skoj… 🙂 Tummen upp för utmaningar i träningen också såklart, som idén med armhävningarna, även om de allra flesta motionärer knappt kan göra EN vanlig armhävning på fötter ordentligt… Först teknik och grundstryka, sen utmaningar – det är min åsikt.

    Helena 2014-01-23 18:28:34 http://www.healthbyhelena.com
    Svara
  • Det stämmer ju det du säger på ett sätt men visst gör vi väl mycket statiskt? Gå, stå, sitta skulle jag säga är statiskt. I alla fall stå och sitta. Som i framför datorn hela dagarna. Det gör ju ganska många, som hösäckar… 🙂 Men jag tycker verkligen man ska förändra och utmana sina plankor för det om man gillar just sådana!

    Erika 2014-01-23 14:54:16 http://sandsnovatten.wordpress.com/
    Svara
  • Det stämmer ju det du säger på ett sätt men visst gör vi väl mycket statiskt? Gå, stå, sitta skulle jag säga är statiskt. I alla fall stå och sitta. Som i framför datorn hela dagarna. Det gör ju ganska många, som hösäckar… 🙂 Men jag tycker verkligen man ska förändra och utmana sina plankor för det om man gillar just sådana!

    Erika 2014-01-23 14:54:16 http://sandsnovatten.wordpress.com/
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Marcus Schuterman
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Linn Eklund
Man
Johan Hurtig
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Fanny Ekstrand
Mode
Petra Tungården
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
Sanna Fischer
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Flora Wiström
Lifestyle
Sanne Alexandra
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Man
Niklas Berglind
Home
Amelia Widell
Man
Kevin Triguero
Man
Viktor Frisk
Man
Philip Conradsson