Jag vet. Rubriken är som hämtad från en träningstidning. Och om jag bara skött vårvintern lite bättre hade det dessutom kunnat vara sant. Nu kommer det inte riktigt att bli så, men det är väl värt ett försök. För om typ 10 veckor är det juni och då har inte jag någon lust att stå i vassen. Därför satsar jag just nu på Beach 2010. Vem vill inte vara sitt snyggaste jag på stranden?

Det är inte träningen jag går bet på. Det är maten. Lite generellt sammanfattat kan man säga att jag är allergisk mot kolhydrater (framförallt de snabba) men likt andra med allergier drabbas inte jag av klåda, sveda eller värk. Jag blir bara lite tjock. Och en chokladkaka idag smakar oftast mycket bättre än vad jag lider av ett extra hekto i morgon. Såhär när man tänker på det låter det rätt så felprioriterat men jag är inte ensam om det. De flesta val där man väljer ”fel” handlar om att man lyssnar mer till det kortsiktiga än det långsiktiga. När man väl är medveten om det är det mycket lättare att välja rätt. Tycker jag.

Hade jag fått klåda, sveda och värk av kolhydrater hade det varit mycket enklare att avstå från dem. Nu får jag ju inte det så därför måste jag skapa mig min egen klåda, sveda och värk. Min version på det heter en promenad eller jogg på nästan 5k längs den runda jag springer allra oftast. Så om jag väljer ”fel” någon dag så vet jag vad som väntar: klåda, sveda och värk i 5k.

En parentes i sammanhanget är att jag kommer att skilja mellan planerat kolhydratsintag och oplanerat kolhydratsintag. I verkligheten reagerar min kropp på samma sätt oavsett om jag har ”ätardag” eller inte, men i verkligheten gillar jag ju allt som innehåller kolhydrater och ja, jag kommer tillåta mig det ibland. Med betoning på ibland.

(En till parentes bör vara på sin plats här: mitt mål är inte att äta 0% kolhydrater, det handlar om att minimera dem)

I övrigt lämnar min Beach 2010-satsning hur mycket utrymme som helst för allmänna utmaningar och galna upptåg. Jag ser fram emot att hoppa på vad som helst och att skapa min egna utmaningar beroende på humör och allmän dagsform.

Målsättningen är att se hur många kilon och vilken förändring jag kan skapa på 10 veckor under optimala förutsättningarna. Det är jag själv som ansvarar för att förutsättningarna ska bli optimala och kommer inte att ha någon annan att skylla på. Det kommer att hänga på min egen tid, vilja och engagemang. Det vore trevligt om mitt experiment resulterar i -10 kilo men jag är beredd på både mer och mindre. Vissa inlägg kommer göra denna blogg till en viktblogg men i övrigt är allt som vanligt. Och lite bättre.

Jag är mycket väl medveten om morgonträningens inverkan på Beach 2010-formen och kommer att blanda in många morgonkilometrar under våren. När väl sommaren kommer så är det jag som kan extraknäcka som Beyonce. Eller nä just det, jag har ju inte skött vårvintern tillräckligt för det…

0