Under 20 veckor har jag och Coola K kämpat för att få bort vår övervikt. Vi har inte haft en målvikt. Men vi har haft ett måldatum. Den 1 juni avslutades vår tävling ”Who is the Biggest Loser?”. Här är resultatet:

Sara: -14.3% Coola K: -11.0%

Min viktresa:

Under 20 veckor har jag tappat 14.3% av min ursprungliga kroppsvikt. Jag har minskat midjemåttet med mer än 13cm och har liknande resultat för byst- och stuss. Armarna har minskat i omkrets med 5cm och låren med 6-7cm. Jag har tappat 6% i fett varav drygt hälften när vi den sista månaden lade om styrketräningen från att köra supertungt och 3×6 reps till att köra lite mindre tungt och 3×12 reps. Detta gjorde vi när jag också utökade mitt kolhydratintag från 4% till 30% den sista månaden. Jag har hela tiden haft som mål att ligga på ett kaloriintag på 1900 kcal (=1700 + 200kcal som tillät utrymme för spontanfika eller liknande).

Jag har tränat i genomsnitt 10.4 timmar per vecka under hela perioden varav 30 timmar med personlig tränare som kostade mig någonstans mellan 11-12 000 kronor. Det var helt klart värt investeringen! Att lägga ut denna summa på något som inte ger resultat är skitdyrt. Att lägga ut samma summa på något som totalt förändrar en, inte främst kroppsmässigt utan även motivationsmässigt, är väl värt det.

Coola K har också gett mig motivation nog att hålla ut i 20 veckor, även om vi nog båda tycker att det är bättre att tävla med sina kompisar och inte mot sina kompisar. Och framgången från denna tävling är vad som ger mig motivationen att fortsätta. För det är inte över än!

Jag har nått måldatumet 1 juni. Men jag har inte nått min målvikt. Jag har runt 10-15 kilo kvar. Dessa kommer enträget att jobbas bort i sommar och i höst. Jag kommer fortsätta träna 10 timmar i veckan. Det har känts bra. Jag kommer under sommaren att fortsätta ligga på 30% kolhydrater för att i höst minska ner dem till 4% som under vårvintern. För mig (som har PCOS) funkade LCHF kanon i samband med träning. Varför ändra ett vinnande koncept? I will keep on going!

0