Jag lyssnade på ett podavsnitt av We are Influencers med gästen Jennifer Sandström och blev inspirerad att dela med mig av lite siffror och statistik från min blogg traningsgladje.se.

Jag brukar säga att av all tid jag lägger på mina digitala kanaler så ska hälften bestå av engagemang på andras kanaler (vilket ger indirekt trafik till mig själv) – och så är det högt prioriterat att jag analyserar min egen trafik och beteenden på min sajt för att göra saker smartare.

Jag har skrivit runt 7 700 blogginlägg under mina 13 år som bloggare och har ca 60 000 kommentarer vilket innebär att jag har runt 8 kommentarer per inlägg. Antalet kommentarer har minskat – till följd av att vi konsumerar allt mer innehåll via mobilen. Sedan ett halvår tillbaka har jag därför lagt till en hjärtsymbol så att det ska vara enklare att visa engagemang – vilket är en oerhörd värdefull input för mig.

Kommentarer och klick på det där hjärtat är en snabb och enkel indikator på vad ni engagerar er i. Det behöver däremot inte automatiskt betyda att det är de inläggen som får mest trafik.

Det senaste 12 månaderna har jag haft som mest trafik i juli 2018 (70 000 besök) och januari 2019 (60 000 besök).

Julisiffrorna förvånar mig eftersom min blogg brukar historiskt sett generera som mest trafik i augusti och januari, men i takt med att jag gjort en förflyttning från träningsinnehåll till outdoorinnehåll (eller innehåll kopplat till min tagline frihet, äventyr och upplevelser) så har trafiken förändrats.

I juli kom en stor del av trafiken från sådant man gör när man är på semester. Man googlar detta:

Pyramiderna och Issjödalen i Åre

52 tips för en underbar sommar i Åre

Stranden vid Nulltjärn

…och framförallt googlar man Vandra Reinebringen i Lofoten – detta var det inlägg som fick mest trafik från Google i juli.

Bild från Reinebringen

Generellt sett kommer runt 60% av all min trafik från Google där många klickar sig in på min blogg via matrelaterade söktermer. De fem inlägg som fått allra mest trafik de senaste 12 månaderna är:

Enkla recept med kokosmjölk

Glass på kokosmjölk

Bröd utan vetemjöl

Chokladmousse

Grönkålspaj

Det där är inlägg som är flera år gamla och som det kommer ta tid att peta ner från topplistan.

chokladmousse kokosmjölk

Om jag smalnar av tidshorisonten och analyserar de senaste 90 dagarna så är det mitt inlägg om Saras Bed & Breakfast som fått flest klick.

Jag skrev det inlägget med en tydlig strategi. Det innehåller många ord. Jag har SEO-optimerat det med metadata och även anpassat det för delning på Facebook. Dessutom sponsrade jag min delning via min Facebooksida med 300 kr så att det skulle generera intresse. Jag styrde Facebookannonseringen rätt hårt geografiskt så att människor (kvinnor) i närområdet skulle få upp ögonen för inlägget. Det i sig resulterade i att några andra Facebooksidor kopplade till turism såg inlägget och delade vidare. Och framförallt att Saras Bed & Breakfast själva också gjorde det. Jag tror även att de själva sponsrade ett Facebookinlägg som länkade till mitt blogginlägg med en peng.

Saras Bed & Breakfast – ett drömställe!

60% av alla mina bloggläsare läser från mobilen och det kan jag tycka är himla synd. För egen del vardagsläser jag också bloggar via mobilen men älskar att plocka fram min Macbook och läsa via desktop eftersom det ger en helt annan upplevelse. Ofta brukar jag scrolla Bloglovin (jag har rätt nyss bytt från Feedly) och spara de inlägg som jag vill kommentera och sedan vid ett helt annat tillfälle gå in via desktop och kommentera. Det är sällan (läs: aldrig) jag orkar kommentera via mobilen.

Alla sajter gör sig bäst via desktop tycker jag. Men jag fattar det mobila beteendet – jag är ju själv en del av det. Det sjuka är att vi lägger 90% av all vår designtid på att göra en snygg desktopupplevelse. Jag har varit med och tagit fram några sajter under åren och det är alltid samma sak: man missar den mobila användarupplevelsen och även sökordsoptimeringen. Resultatet är att man har en snygg sajt i desktopläge men som inte är särskilt sökbar.

Det är svårt att få saker att sticka ut i mobilt läge eftersom det inte finns så himla mycket att göra. Du som bara läser min blogg i mobilen kommer aldrig se att jag sedan en månad har en rörlig film som header numer – för i mobilen visas min header bara som en stillbild. Till exempel.

Sett över veckan är söndagar och måndagar de dagar då min blogg får mest trafik medan torsdagar och fredagar drar minst trafik. Min spontana reaktion skulle kunna vara att fokusera på mer innehåll på söndagar men jag tror att man läser ikapp gammalt innehåll från veckan just söndagar så jag vet inte om det skulle göra så stor skillnad att lägga upp nytt innehåll just denna dag.

Oavsett vilken veckodag det är läser ni min blogg i huvudsak mellan kl 18-22.

Den bloggare som skickat flest besökare till mig under året är otippat nog cyklisten Henrik Öijer! Det var han som fick mig att köpa en cyclocross en gång i tiden, helt ovetandes!

Statistiken från innehållet på mitt instagramkonto är också intressant och jag brukar hålla koll på den veckovis. Jag brukar ligga på runt 130 000-150 000 exponeringar per vecka. Jag har en tydlig bild av vilken typ av innehåll som går allra bäst på instagram och skrev om det i detta inlägg.

Siffror och statistik är kul men det är rätt meningslöst att hålla på med om man inte sätter dem i ett sammanhang. Till exempel jämför och utvärderar över tid för att nå ett uppsatt mål. Mål och mening är viktigt i det mesta man gör tycker jag, först då kan man förstå om det man håller på med är vettigt.

Du som läser den här bloggen – representerar statistiken dig. Dvs, känner du igen dig i den?

Du som bloggar – hur mycket optimerar du ditt innehåll utefter analys?

36