Jag älskar nystarter och förändringar och är därigenom så himla glad för varje ny dag, ny vecka, ny månad, ny säsong, ny årstid – och nytt år. Att bittert förstöra festen för alla som vill ge sig själv nya förväntningar genom att såga humöret redan innan allt det nya hunnit börja är en tråkig livsfilosofi. Heja dig som gör planer för 2019 och vill börja med nya vanor eller sluta med några dåliga.

Kvällen före nyårsafton var jag ute och sprang i mörkret och trivdes himla bra med att halka runt i snön i pannlampans sken under sisådär 5 kilometer. Jag fortsätter att ta det lugnt med löpningen för att inte belasta min rygg för mycket. Eftersom jag älskar planer så tänker jag att löpning ungefär en gång i veckan är en bra dos just nu. Runt 5-10 km får räcka när snön ligger på marken.

Jag skulle gärna springa ett kortare lopp i England i april för att kombinera vårkänslor med lite löpning och i sommar ska jag ta mig till Padjelanta för att genomföra ett av 2018 års drömmar. Att springa i ett fantastiskt landskap. Min vän Katrin gav mig en fjällkarta över Padjelanta förra året och den ska jag studera tillsammans med Google lite närmre inpå.

Upplevelser är därmed målet med min löpning och att fortsätta kunna springa skadefritt.

När jag låg och skulle sova häromdagen så lekte jag med en träningsplanering i huvudet som bestod av följande på en vecka:

Två styrkepass – för att styrketräning alltid är bra oavsett vad och särskilt för att vara skadefri i allt annat sportutövande men också för att dämpa skador om olyckan skulle vara framme.

Två gruppträningspass – till exempel yoga eller något annat. Yoga för rörlighet och att landa själen. Övriga gruppträningspass för att kicka igång endorfiner och för träningsglädjens skull.

Ett cykelpass – som jag kör själv. Mestadels inomhus för att bygga starka ben och uthållighet till barmarkscyklingen. Här hittar du förresten alla mina blogginlägg om cykling, mountainbike, cyclocross och vintercykling!

Ett löppass. Och här hittar du allt jag skrivit om löpning inklusive en del artiklar och långa löpäventyr och annat knasigt.

Det är kul med planer och den ovan tycker jag känns vettig, men jag tror inte ens de flesta av alla kommande veckor kommer bli såhär. Jag vet att de kommer fyllas med ibland mer och ibland mindre. Ibland flera timmar på min cyclocross och ibland flera timmar på turskidor eller längdskidor eller andra upptåg. Mitt liv handlar inte om att räkna träningstimmar eftersom mitt liv går ut på att vara rörelse i allt det jag gör.

27