Jag köpte en Ford Ranger Wildtrak 2018 pickup eftersom jag ville ha en äventyrsbil. Begreppet #vanlife blev en himla stor grej förra året och jag har många kompisar som byggt om skåpbilar till husbilar. Lustigt nog har de alla surf som ett gemensamt intresse men jag tror att äventyrandet kan locka fler.

Vi köpte bilen från Bilbolaget i Östersund. Efter att ha varit runt och provat en mängd olika bilar på olika ställen så kändes Anders på Bilbolaget som en bra och förtroendeingivande person att köpa från. I val av bil är det viktigt.

Ford Ranger Wildtak är enda pickupen som har fått fem stjärnor i Euro NCAP och den får ofta höga betyg i olika jämförelser och recensioner. Den har en modern motor; en diesel med AdBlue för att sänka kväveoxidutsläppen (upp till 80%). Enligt tester drar bilen 0,81 liter per mil trots sin storlek. Min BMW 320D GT (2015) drar någonstans mellan 0,5-0,6.

Det har varit kul att följa byggandet av alla vans – och är du intresserad av att bygga om en skåpbil ska du klicka här.

Men jag ville ha en äventyrsbil – eller frihetsbil – som funkar året om. Som min kille kan ha i sitt jobb som hantverkare. Som vi kan ha två skotrar på. Och taktält. Och cyklar. Och kiteutrustning. Och skidor. Och jakt. Och fiske. Och. Och. Och. Så det blev en pickup.

Såhär såg den ut när jag körde den till höga kusten i november. Premiärturen!

Men så ser den inte ut längre. Den är inte längre svart. Den är matt mörkgrön. Vi folierade den hos Goldgraphics i Åre.

Just nu står den hos Hedqvistar’n Bilanpassning i Piteå som jobbar med att bygga om bilar. Samtidigt som jag körde bilen dit så kom en leverans med 140 kg tillbehör från Trucker. Allt det här – och lite till – görs nämligen just nu:

Den höjs med Old Man Emu BP51 ställbara stötdämpare med separat gasbehållare. Med en höjd bil får man bättre framkomlighet.

Terränghjul (dvs större hjul) – för bättre framkomlighet. Och en snyggare look. Det blir sommareditionen av bilen. Det blir ett par Mickey Thompson sidebiter II fälgar och (troligtvis) Cooper discoverer STT PRO 33″ däck.

ARB hasplåtar under bilen som skyddar om man slår mot sten. De har recovery points så att man kan bli uppvinschad om man hamnat snett någonstans…

Customsvetsade rocksliders på båda sidor av bilen, vilket också skyddar karossen mot sten och liknande i terrängkörning. Det blir också ett bra fotsteg in i bilen.

ARB Stealth Front som tål tuffa tag, med integrerat vinschfäste. Bra att ha om man kör fast – eller för att dra upp andra som kört fast. Det gäller att hålla karmakontot påfyllt!

Vinschen vi valt är en Warn Zeon 10-S PLATINUM med trådlös fjärr och syntetvajer. Det håller för ett gäng ton.

Det ska på en Raptorgrill med de karaktäristiska lysdioderna – för att det är snyggt. Det ska monteras in en ARB dubbelkompressor som kommer styra luftfjädringen som också monteras bak. Det är till för att kunna höja bakdelen när vi lastar tungt, till exempel skotrar där bakdelen sticker ut. Kompressorn klarar även av att pumpa däcken (om man kör i terräng vill man inte ha så fullpumpat – men det vill man när man kommer ut på väg igen).

Bilen ska breddas – och då måste vi ha skärmbreddare så att den blir laglig. Däcken får inte sticka ut utanför skärmarna enligt lag.

Det ska monteras på ett flaklock med T-spår för att kunna fästa takräcken eller annan utrustning. För att maximera äventyrandet och packningen!

Och så ska vi sätta på en snorkel om vi skulle få för oss att korsa ett vattendrag. Yes you read it right. Om det blir kris är det alla preppers – och vi – som är redo! Vi har också lite andra tillbehör; till exempel en funktion som funkar som en luftballong under bilen så att den lyfts om man kört fast.

Inne i bilen har vi en ARB Linx som är en digital skärm som styr det mesta man behöver ha koll på; vinsch, kompressor, lyset och allt sådant där. Och så kan man ha koll på hur mycket bilen lutar så att man inte tippar…

ARB är ett australiensiskt märke som är stora inom biltillbehör. Trucker säljer ARB i Sverige och har varit väldigt bra att ha att göra med. Vi har ringt Johan på Trucker många gånger med tusen frågor kring alla tillbehör och vad som är optimalt till vad – och optimalt att kombinera. Och sedan har vi haft ännu några frågor till!

Det finns också planer för framtiden. Bilen är bland annat förberett för ARB Air Lockers – för att kunna låsa diffarna om man kört fast riktigt ordentligt. Vi kikar på ett sleddeck som är teleskopiskt breddbart så att man kan få plats med två skotrar på samma flak. Vi vill ha en annan bakbumper med dragbalk (från ARB) för att kunna ha fler riktigt tunga saker där bak). En LED-ramp som integreras i grillen, eller en ramp på taket – för att se bättre. Helst vill vi integrera LED-rampen för att undvika brus och extra vindmotstånd. Vi vill också ha kraftigare backljus och arbetsbelysning i sidled – for the looks of it.

Och taktält, förstås! För det behövs ingen motivering. Och givetvis Thuleräcken på flaket för cyklarna – och lasthållare på taket för annan äventyrsutrustning. Och inte minst; bättre ljud för bra musik.

Snart är bilen klar och jag tror att den kommer bli episk. Nu i vinter vill jag packa med turskidorna och vintertältpinnarna och en massa ved och åka ut i vildmarken. Lite längre fram vill jag plocka med skotern och åka norrut. I vår och sommar väntar ännu mer äventyr; norrut och söderut. Med frihet som ledord blir allting bra.

26