Om du skulle beskriva en av de härligaste känslorna du vet, vad skulle det vara då? Jag vet precis vilken känsla jag skulle sätta ord på. Den av att göra saker. Uträtta. Get shit done.

Oavsett vad det är du vill åstadkomma så är det en så förnöjd känsla när du är där där. När du gör det mentala checken som säger att yes – jag gjorde det. Oavsett om det handlar om att uträtta något på jobbet, att korsa en mållinje eller att åstadkomma något på det privata planet. Att betala en räkning (nog så jobbigt ibland). Att fixa den där grejen som stått på det jobbiga samvetet för länge. Ringt upp den där personen. Löst det där problemet. Ibland stort. Ibland litet.

Skälet till varför vi ofta inte tar oss för är för att det är jobbigt. Ofta tror vi att det är jobbigare än det är. Vi bygger upp egna hinder. Och vi är ibland i ärlighetens namn lite lata.

I vissa lägen behöver vi ta oss i kragen. I andra lägen behöver vi ha en strategi. Här är tre av mina verktyg för att få saker gjort och nå dit jag vill.

Get shit done – mina framgångsfaktorer:

1. Ta fram ditt varför

2. Ge dig själv en plan

3. Försäkra dig om att du har rätt förutsättningar

Stockholm igår: kallt, krispigt, vackert.

Ta fram ditt varför

Att ha sitt varför är grunden för allt. Utan ett varför är det mesta meningslöst. Med ett tydligt varför har du din motivation och din drivkraft närmre till hands. Varför vill du uträtta det du förutsatt dig? Hitta svaret och ge bränsle åt den där glöden inom dig. Påminn dig om ditt varför ofta!

Ge dig själv en plan

Vi har olika sätt att hantera planer. Jag vill gärna finfördela mitt mål som ett pussel och ge mig själv flera bitar varje dag. Annars blir det kniven mot strupen och sjukt jobbigt på slutet. Den taktiken funkar ibland, men blir sällan framgångsrik när det gäller livet som helhet. Om du ska åstadkomma x inom 3 eller 6 månader – vad behöver du göra inom de närmsta 3 dagarna? 6 veckorna? Vad ska du göra idag som tar dig närmre ditt mål? Se till att göra det!

Ge dig själv förutsättningar

Du har ditt varför och du har en plan. Vad behöver du mer? Support? Människor? Omge dig av det som tar dig närmre ditt mål. Prioritera det du behöver göra för att du ska ta dig dit du vill. Tid är det mest rättvisa som finns: vi har alla 24 timmar på ett dygn.

Alla mil i mina löparskor har byggt den starka tro jag har på mig själv – jag vet att jag kan. Det är en värdefull känsla.

Kläderna kommer från Craft Sportswear. Skorna kommer från Salming och just dessa från min kompis butik 30k. Här finns Salmings distanssko med 50% rabatt – och här är en lättviktsvariant till 50% rabatt! Imorgon ska jag skita ner mina skor och springa lerig stig!

När jag sprang Dublin marathon för några år sedan använde jag mig av tipsen ovan. Jag hade ett varför; jag gjorde en plan och jag prioriterade både mental träning och de timmar som krävdes för att springa långpass. Målsättningen var att springa ett marathon och inte känna mig nämnvärt brydd eller påverkad av det dagen efter. Mina ”varför” är ofta av den karaktären – de handlar ofta om en känsla av ”för att jag kan”. För mig är det ett starkt varför. ”För att jag kan” får mig att fortsätta trots trötthet. Det finns mycket personlig drivkraft bakom mitt varför; en extremt hög vilja till att känna självständighet. För mig är det viktigt att känna att jag är stark. Men ditt varför kan mycket väl vara annorlunda. Det är det som är det fina med allt som vi vill uträtta. Vi vill olika – men när vi väl vill något så kan vi hitta gemenskap i den viljan.

28