Jag har hängt på gymmet en hel del den senaste tiden. Det började med en utmaning mellan mig och MNK. Vi skulle inte ses på två veckor och utmanade varandra. Jag vann och han är skyldig mig en sång som jag fortfarande väntar på.

Utmaningen mellan oss bestod i att träna på gym eller box vid sju tillfällen på en period som jag tror snarare var 12 dagar än två veckor. Det var rätt intensivt med andra ord. Är man förnuftig förstår man ju att man inte kan dra av långa och intensiva crossfitpass alla dessa tillfällen.

Jag är rätt så förnuftig. MNK är inte det. Han köttade i timmar på sin box i Stockholm de första passen och hann inte med de andra. Och jämrade över träningsvärk i en evighet. Jag tog fram en plan och delade upp min fysträning så att inte prick hela kroppen skulle vara ledbruten varje gång. Träningsvärken följde med mig under hela perioden men alltid på olika ställen och anpassat efter vad vilken träning jag hade framför mig.

Man kan göra olika slags splits när man styrketränar för att kunna träna ofta men anpassa vilka muskelgrupper man kör. Jag föredrar rätt korta pass som har fokus på specifika muskler, än att dra av ett långt pass som ska träna hela kroppen.

För enkelhetens skull brukar jag dela upp det i ben och överkropp. Men; viktigt att komma ihåg är att även skilja mellan framsida och baksida! En bra fördelning (tips från Lofsan) är att träna underkroppen dubbelt så mycket som överkroppen och för överkroppen träna baksidan dubbelt så mycket som framsidan.

Foto: Louise Forslycke Garbergs, Isbergs photography

Min bästa trippelkombination för benen är i TRX: börja med benböj och kör sedan utfall framåt med raka armar i TRX:en och sedan utfall bakåt åt sidan. Det är kanske en något märklig förklaring men någon gång snart ska jag visa bild på vad jag menar.

Igår hann jag med ett expresspass på gymmet igen. 40 minuter effektiv träning med 12 starka inledande minutrar på cykeln. Vi har bodybikes uppe på gymmet, vilket är samma cyklar som ofta används som spinningcyklar. Perfekt när man vill knäppa på spd-skorna och köra ett riktigt bra cykelpass.

Efteråt hämtade Katrin mig på jobbet och så åkte vi ut i skogen till Tinas praliner; en liten chokladfabrik långt in bland snö och älgmarker.

7