Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Ljuvligheten vet inga gränser

Den ljuvligaste tiden i Åre är nu. Eller ja, den är ju mest hela tiden såklart. Men det är nu man sitter ute med solglasögon och äter god glass från Åre och njuter av långlunch i backen under knallblå himmel. Hela april brukar det vara sådär. Ljuvligheten har liksom inga gränser.

Jag är tillbaka i Åre igen i början av nästa vecka och det finns mycket kul på programmet framöver. Här är några av de saker som jag ser fram emot allra mest:

1. Beer Maker’s Dinner den 8 och 9 april. Årets Kock, Johan Backeus, kommer till Grow tillsammans med Melleruds och serverar mat i toppklass.

2. Vinkväll med vänner från jobbet. Det blir kul! I ett svagt ögonblick sa jag att vi skulle vara hemma hos mig…

3. Troligtvis tillbringar jag påsken i Åre vilket inte händer så himla ofta eftersom jag oftast är i USA över påsk. Förhoppningsvis får jag sällskap av fina vänner. Jag har beställt solsken! Veckorna efter påsk kan du äga backarna i Åre; påskfirarna har åkt hem, manchestern är räfflad och jag gissar att det kommer vara tokigt bra.

4. Åre Sessions är vinterns sista fest och sommarens första festival. Ditt SkiPass ger entré till konserter med Veronica Maggio, Little Jinder och många fler. Det blir kul!

5. De två första helgerna i maj hyr Holiday Club Åre några liftar och bjuder på SkiPass. Kom till Åre på egenkomponerad träningsresa tycker jag – och häng lite i backen som bonus.

6. Spring stig och yoga med mina finfina kollegor Yoga-Therése och Miranda i maj. Precis som jag så tycker de mycket om grejen med träningsglädkje. Och maj liksom, hur snart är inte det? Jag hinner inte med i kalendern! Maj i Åre innebär ljusa nätter som aldrig tar slut, en öronbedövande men samtidigt lugnande tystnad och en stillhet som är mäktig och nästan går att ta på. Jag älskar det!

7. Workout Åre. En riktig Åreklassiker! Den 2-4 juni blir det träningsfest och massa bra folk kommer, tillexempel Kalle Zackari Wahlström om man ska dra till med det kanske mest hajpade namnet just nu. Jag åker till Lofoten just dessa dagar men ser fram emot att följa alltsammans i sociala medier!

Kläpphögarna led i Ottsjö - bilder från traningsgldje.se Kläpphögarna led i Ottsjö - bilder från traningsgldje.se Kläpphögarna led i Ottsjö - bilder från traningsgldje.se

Åredalen, maj 2016

Första bästa operationstid, tack!

I måndags träffade jag en ryggkirurg på Spine Center och igår träffade jag min narkosläkare på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby (som för övrigt bygdes efter en donation från familjen Anckarström där ena brodern mördade Gustav den III. Familjen bytte sedan namn till Löwenström). Jag ställdes inför valet att operera eller inte operera det som strular med min rygg och valde operation. Alternativet var att ”vänta och se” och det har jag gjort i ungefär tre månader nu.

Jag har en mix av diskbråck och ryggradsförträngning som klämmer på mina nerver, vilket gör att jag har ont lite överallt och ingenstans helt beroende på dag och vad jag gör.

Någon gång riktigt snart – hoppas jag – sövs jag ner och opereras. Det planeras ta 110 minuter och sedan är det 90% chans att jag blir ”bättre”. Jag skulle helst opereras imorgon om jag fick, så jag bad om första bästa spontantid som ibland uppstår när någon som ska opereras plötsligt inte kan.

Och jag tänker att eftersom ni hänger med på det mesta som jag gör så får ni faktiskt ta och följa med på det här med. Det blir en annan slags resa.

Igår hängde jag med mina vänner Ella och Annika och åt indiskt. Jag äter sällan indiskt men det har blivit en grej hos Ella. Och i måndags kväll gjorde jag en snabblagad halloumi tikka masala som blev riktigt god. Det blir dagens tips!

7 tips som alltid funkar

I det sjätte avsnittet av nuvarande säsong av podden Träningsglädje TALKS vill jag dela med mig av sju saker som alltid funkar. Vadå alltid funkar, kanske du undrar? Mer specifikt vill jag dela med mig av sju saker som alltid funkar när det kommer till träning – och att vara i form.

Det kan vara lite lurigt det där med form och tips och råd, för form är inget tillstånd – som min gäst Therése Furudal Hydén sa i avsnittet innan detta. Form är en balans. Därför måste alla tips och råd anpassas och filtreras så att de passar just dig och där du är just nu, oavsett om du lyssnar på dem i en pod, hör någonting i en diskussion eller läser det i sociala medier.

Ett av mina bästa tips är att inte begränsa sig till ett gym när det kommer till träning. Du behöver inte gymmet för att vara i bra form. Träning kan ske på alla möjliga sätt ändå och kroppen vet inte om du lyfter en hantel eller en tegelsten.

Gör ditt gym hemma! Med en sopkvast har du en pinne som du kan göra rörlighetsövningar med och använd det klassiska tricket med tomma pet-flaskor som du fyller med vatten så har du vikter. Eller använd skidorna som vikt om du har sådana i närheten!

Har du en trappa nära där du bor kan du köra ett effektivt pass trappträning – och PT-Fia har rätt så nyss släppt en hel bok på samma tema.

Har du en bänk nära där du bor så kan du köra ett riktigt bra cirkelpass som bygger styrka och kondition.

Har du något tungt att lyfta hemma? Bra, använd det! Matkassar, lagböcker och säckar med jord funkar också!

En trappa inomhus funkar också bra till mycket; bland annat till tåhävningar som är en bra grej för löpare. Tåhävningar ordineras bland annat för att undvika – och läka – hälseneinflammationer. Ett klassiskt tips är att göra tåhävningar medan du borstar tänderna för att hålla dig både stark och skadefri.

Jag pratar en hel del om bålstabilitet och coreträning i podden. Mycket av det vi gör tränar bålstyrka – men är också direkt beroende av vår bålstyrka. Alla typer av pressar (där vi lyfter något ovan huvudet) är ett exempel på det.

En av de bålövningar jag gillar mest går fint att göra hemma: stå stadigt på fötterna med en anspänning i hela kroppen och håll något relativt tungt (jag håller i en lagbok) som du håller i med händerna och vilandes parallellt med benen. Lyft kontrollerat rakt fram så att armarna är i 90 grader med kroppen. Sänk kontrollerat – och upprepa.

Lyssna på hela podden så förstår du vad jag pratar om – och så får du fler tips som alltid funkar! Podcasten sponsras av Pågen som har tagit fram en serie hälsosammare bröd som är bakat på svenska råvaror och som är nyckelhålsmärkta. Det nya brödet i serien heter Leva och under tidigare avsnitt så har du fått en himlans massa bra macktips. Det har varit mackor med jordnötssmör och banan, mackor med ärtpuré och stekt zucchini och så mackor med rödbetor och chévre till exempel.

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Mode
Petra Tungården
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sanne Alexandra
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk
Man
Johan Hurtig