Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

5 skäl varför jag misslyckas med min träning

Min träning sköter sig inte per automatik. Jag tror att många av oss har våra egna strategier för att få till träningen – men vi upplever mer eller mindre långa perioder där det mesta flyter på rätt så smärtfritt. Och perioder när det inte gör det. Dessa fem faktorer har jag identifierat som orsaker till #fail när det kommer till min träning:

1. Jag tänker för kortsiktigt och prioriterar fel. Och låter jobb gör före min power hour. Kortsiktigt så får jag en extra timmas jobbtid. Långsiktigt får jag mycket färre timmar jobbtid eftersom jag blir ineffektiv arbetsmässigt och rent krasst mår sämre.

2. Jag har ingen plan. Detta kan vara en högst personlig grej men har jag ingen plan blir det ingen träning gjord. Jag vill ha en plan för vad jag ska träna (och varför) och jag vill helst ha den klar kvällen innan.

3. Jag har inte rätt utrustning. Jag kan inte gå på cykelpass i löparkläder och jag kan inte springa i danskläder. Nu dansar jag i och för sig inte, men ändå.

4. Jag har ingen energi. Jag måste vara på g inför träningen; och ha ork. Både mentalt och fysiskt; inte vara helt slut efter jobbet och inte vara helt slut eftersom jag inte ätit.

5. Jag lät det gå för länge. Ska jag gymträna vill jag göra det så tidigt som möjligt på dagen – ska jag utomhusträna, till exempel springa eller åka längd, så vill jag göra det sent på kvällen. Just gymnöten måste jag knäcka – jag har som mål att få den träningen gjord före kl 10 på dagen. Det är uppenbarligen svårt.

Vad har du för knep att lyckas med din träning? Och vad har du identifierat orsakar #fail?

Röhnisch shape tights

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
13kommentarer
  • Som med allt annat i livet så tar det nog lite tid innan vanor och rutiner sätter sig, så man får härda ut tills det börjar lossna och flyta på lika smidigt som andra delar i vardagen. Några saker som jag tycker är a och o för att få till träningen är:
    – Planering. Kolla vädret, möten och andra saker i kalendern och SKRIV NER den träning du ska göra inför kommande vecka!
    – Förberedelse. Lägg fram kläder kvällen innan, valla skidorna i förväg eller vad som nu behövs inför morgondagen.
    – Sätt upp mål med träningen. Inte bara långsiktiga som kan vara månader/år bort utan även mer kortsiktiga mål inför den kommande månaden och veckan.
    – Glädje. Träning ska vara kul. Annars är det inte konstigt om den inte blir av. Och är den inte rolig så är det bara att fake it til you make it. Le under passet om du har ont, tråkigt eller regnet öser ner och plocka fram några positiva saker med passet när du är färdig. :)

    Kram

    AnnaClara 2017-01-14 17:20:13 http://annaclaraforss.wordpress.com
    Svara
  • Åh vilken påminnelse! Punkt 1 är otroligt viktig, det behövde jag höra. Tack!

    Clara Edvinsson 2017-01-08 09:14:34 http://www.claraedvinsson.se
    Svara
  • Just det där med att det går för lång tid är nog min största. Jag älskar min träning men på kvällarna är det stört omöjligt att få till det, jag bara måste träna under dagen och helst direkt på morgonen. Sen är det rätt vanligt att jag jobbar och jobbar och jobbar och plötsligt inte hinner träna innan det är för sent, alltså jag hade tänkt men ska bara…

    Fitnesscoachen 2017-01-07 05:41:30 http://fitnesscoachen.com
    Svara
  • Skriver (tyvärr) under på alla dina punkter, plus att jag ibland känner att det inte är lönt om det inte blir ett ”ordentligt” pass styrka/yoga/löpning.

    Nellie 2017-01-06 20:28:49 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
  • Jag känner igen mig! Just det här kortsiktiga.. Jag tränar det jag för stunden tycker är kul och det varierar sig från månad till månad vilket resulterar i att jag liksom inte blir bra på nåt.

    Dessi 2017-01-06 13:11:08 http://www.dessi.se
    Svara
  • Beslutsångest kan få mig att misslyckas. Ibland, när jag inte har en planering att följa, kan jag liksom inte komma fram till vilken cykel jag ska ut på. Racern, eller mtb:n eller crossen…och sedan ska jag vela om vilken runda jag ska köra och det där velandet kan göra att det tar så lång tid innan jag kommer till skott att jag plötsligt inte hinner längre. I-landsproblem av rang!

    Elna 2017-01-06 11:29:19 http://www.elnadahlstrand.se
    Svara
  • Ibland bara gör jag det, oavsett om kroppen är trött efter en lång arbetsdag eller ej. Jag tänker på känslan efteråt, de tankarna får mig ofta att byta om och ge mig iväg. För vi alla vet ju, känslan efteråt är mååånga gånger helt oslagbar. Men som du säger, någon slags plan behövs, ibland. Inte jämt. Inte för mig personligen. Träningen som görs på förmiddagen, den är enklare att få till. Gärna så tidigt som möjligt. Jag kliver ofta in på gymmet vid 06 på vardagarna, inte jämt, men ofta. Sedan har jag hela dagen och kvällen till förfogande till annat. Magisk känsla. Kanske inte funkar alla, men värt att testa..
    Snart knäcker du nöten och är på G :) KRAM fina du

    Svara
  • Vill absolut ha träningen gjord på fm, helst före kl. 10 som Du… Jag vill inte/tycker inte om inomhusträning så jag kör i princip allt utomhus, älskar utomhusträning, i alla former!
    Jag har väldigt långa arbetsdagar, och ingen rast 06.00 – 17.00 … Så jag är helt enkelt för trött ibland!
    Ha det gott, kram Kate

    Kate 2017-01-06 09:43:21 http://www.nummertrettiofyra.blogspot.se
    Svara
  • För mig är träning något som sker dagligen, jag planerar i huvudet lite grovt när det ska gymas respekt löptränas. Det kräver fasta rutiner, gym på lunchen, löpning innan jobbet och långlöp på helgen samt en genomkörare på gymet.
    Väljer jag spinning så får jag se till att jag har rätt skor, annars kan jag springa istället :)
    Men rutiner är a-o för mig, samt att jag älskar träning!

    Malla 2017-01-06 07:21:50 http://mallasjoholm.blogg.se
    Svara
  • Det som orsakar #fail är rent krasst att jag är lat. Slappar hellre i soffan och orkar inte göra planer eller följa dom. När det går bra och jag har flow då är det oftast för att jag har bokade tider eller en plan som jag gillar. Har insett på senare tid att jag faktiskt ofta har en plan, men gillar den inte och då ignorerar jag lätt den.

    Nipe 2017-01-06 00:35:35 http://enlitenplatsietern.blogspot.com
    Svara
  • Jag bara gör det för jag gillar det så ser till att prioritera träning!

    pilla 2017-01-06 00:01:54 http://utochspring.com
    Svara
  • Oftast beror #fail på att jag inbillat mig att mitt jobb är viktare än att träna trots att jag vet att jag åstadkommer lika mycket på jobbet även om jag tränar en timme eftersom jag blir mer effektiv då. Bästa knepet just nu är transportlöpning och att sänka kraven (jag har precis avslutat ett ganska slappt styrkepass här hemma trots att klockan snart är 23).

    Kari 2017-01-05 22:46:07 http://forskojsskull.se
    Svara
  • Jag vet att jag lyckas med min träning tack vare att jag har fasta dagar, tider och pass som jag går på. Det låter kanske tråkigt men jag måste ha en plan, ett strukturerat liv, det mår jag bäst av. Jag är ute och springer lite då och då, där hår jag på känsla och har ingen som helst plan :)

    Cecilia 2017-01-05 22:06:25 http://www.nouw.com/lyckorus
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Man
Philip Conradsson
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Fannie Redman
Home
Sanna Fischer
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Linn Eklund
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Flora Wiström
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Johan Hurtig
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje
Man
Marcus Schuterman
Man
Kevin Triguero
Hälsa
Josefines Yoga
Home
Amelia Widell
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Mode
Emelie Wikström
Man
Viktor Frisk