Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Kroppen vet inte vad du har på dig – eller vad du håller i händerna

Jag har haft en rätt lång rad med dagar i kalendern då jag inte ”tränat”. Inte sprungit en intervall, ingen löpning på fjällstig, inte lyft en kettlebell och inte satt fast min TRX någonstans. Men jag har gjort saker.

Träningsvärken från ridturen häromdagen sitter som ett fint minne i benen. Insida lår är lite som bröstmusklerna; det räcker att kolla åt en armhävning för att få den där bekanta känslan i muskeln. I förrgår gick jag 12 000 steg under en walk and talk på telefon med en kompis som jag inte pratat med på länge. Igår promenerade jag med väska till ICA och gick hem med flera kilo mjöl och mjölk och dessutom två postpaket under armarna. Ikväll får jag några kilometrar på fjället med ryggsäck och övernattningsgrejer – jag ska ut på äventyr!

Även om man inte tränar; inte är uppbokad på den där timmeslånga gruppträningsklassen eller inte springer de där intervallerna i motionsspåret eller lyfter hantlar med exakta kilon, så räknas aktivitet för kroppen ändå. Den vet inte om du är ombytt till träningskläder eller inte – eller vad du håller i händerna. Kroppen reagerar på samma sätt i en uppförsbacke oavsett om du har funktionstyg eller bomullstyg på kroppen.

Nu är tiden inne att du pratar med dig själv – och ditt samvete. För såhär är det; även om vi förhoppningsvis rör mer på oss under semestern, så sitter vi still sjukt jäkla mycket. Är du vanligtvis aktiv, oavsett om det är i vardagen eller nu på semestern, våga chilla lite. Sudda bort allt dåligt samvete över träningen som inte blev av – om du vanligtvis får till din träning.

Situationen blir lite annorlunda om du vanligtvis inte får till din träning, och inte heller någon annan form av aktivitet. Då kan just den där okomplicerade aktiviteten vara en start; att promenera till affären med tom ryggsäck och fylla den med livsmedel och gå hem. Gå av bussen en station tidigare eller någon av de där andra tipsen man ofta hör om och som är förnuftiga till den grad att det blir torrt och tråkigt men som trots det är bra. Eller gå ut och gå bara! Ta med en kompis i telefonen! Eller sök upp närmsta trappa och gå upp och ner tills du gått 500 eller 700 eller 1000 trappsteg. Bara gör!

Ikväll ska jag ut på fjället och imorgon bitti ska jag hem. Vi parkerar bilen och sätter på oss ryggsäck och så går vi mot äventyret. Det är ingen träning jag loggar eller möter. Det är glädje kroppen känner av.

sommarsolståndet IMG_0058 sommarsolståndet IMG_0137 sommarsolståndet IMG_0086

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
10kommentarer
  • Alltså det är SÅ sant. Det är lätt att glömma allt det där mellan träningarna, det där som stavas livet och kärlek till naturen, och handla och packa och bara att ta sig till punkt A till punkt B. Och att dessutom inte skuldbelägga sig själv utifrån minskat antal reps man gör, eller inte gör, utan låta kroppen registrera hur den mår och ”gå på det”. Nyligen klippte vi häcken och det kändes i kroppen dagen efter, men en så skön känsla, när hela kroppen fått arbeta utomhus.

    <3 till dig!

    made by mary 2016-07-20 17:41:46 http://www.madebymary.se
    Svara
    • exakt – den känslan är ju densamma oavsett om du lyft en hantel eller klippt häck liksom

      Sara Rönne 2016-07-21 00:00:02
      Svara
  • Viktig inlägg, och så sant! Jag tänker att jag är inne i en svacka när det kommer till träning. Träning som i att ta mig iväg till gymmet.Det är liksom stopp mentalt nånstans. Men så får jag påminna mig jsjälv om att jag rör mig princip konstant på mitt jobb inom vården. Jag cyklar till och från jobbet, perfekt tillfälle att väcka kroppen. Jag tar alltid trapporna (tre våningar) flera ggr per dag. Tunga lyft och snabba fötter.. Det är vardag.

    Angelica 2016-07-20 17:27:14 http://angeliqe.blogg.se
    Svara
    • rörelse är alltid viktigast – träning kommer i andra hand. kram!

      Sara Rönne 2016-07-21 00:00:26
      Svara
  • Precis! Jag brukar säga att kroppen är bäst på att logga träning (och aktivitet i allmänhet) – mycket bättre än Garmin, eller jogg.se eller…

    anneliten 2016-07-14 17:51:06 http://annelitenmottanteliten.blogspot.com
    Svara
    • exakt så!!!

      Sara Rönne 2016-07-14 18:44:41
      Svara
  • Ja, ja och ja! Jag ”tränar” mindre på semester men jag är mycket mer aktiv. Kanske inte så svårt när en är kontorsarbetare. 🙂 Efter en dag i trädgården så har jag inte suttit ner mycket men inte heller tränar i någon bemärkelse. Ändå har jag nästan samma känsla i kroppen som efter ett träningspass när jag ställer mig i duschen innan läggdags. Fjälläventyr låter verkligen mysigt! Kram

    Nellie 2016-07-13 22:41:20 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
    • det låter alldeles underbart

      Sara Rönne 2016-07-14 10:35:59
      Svara
  • Vackert! Tack för påminnelsen. ❤️

    Marlies 2016-07-13 21:11:49
    Svara
    • viktigt tror jag!

      Sara Rönne 2016-07-14 10:36:14
      Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sanne Alexandra
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Linn Eklund
Home
Andrea Brodin
Man
Niklas Berglind
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Flora Wiström
Home
Sanna Fischer
Man
Viktor Frisk
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Elin Johansson
Mode
Petra Tungården
Man
Marcus Schuterman
Hälsa
Foodjunkie
Man
Johan Hurtig
Mode
Chrystelle Eriksberger
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Home
Amelia Widell
Man
Kevin Triguero
Man
Philip Conradsson