Kalle Wahlström är duktig på att göra instegsträning enkel; att bryta tankarna på att träning är komplicerat när målet är att röra på sig för att må bättre. Träning som motion alltså – det som de flesta av oss håller på med. Eller kanske borde hålla på med.

Jag har intervjuat Kalle och han sa många kloka grejer redan då. Sådant vi egentligen vet, men kanske inte vågar tro på när vi själva tänker tanken – för det känns kanske lite för enkelt.

Men tänk om det är enkelt!

Tänk om krånglig träning enbart behövs för att nå smala – och lite krångliga – mål. Mål som är till för dem som har träning och tävling som arbete. Jag har ett annat arbete, förmodligen du med. Vi lägger förmodligen vår komplicerade tankekraft för att lösa andra utmaningar i livet. Träningen ska få oss att må bättre och tänka bättre – så att vi kan leverera inom våra respektive områden.

Häromdagen levererade Kalle sitt recept på träningsbuffé i en post på Facebook. Såhär är hans recept:

40% styrketräning (lyfta tunga saker)

30% förflyttning (springa, simma, cykla)

20% svaghetsträning (rehab, prehab)

10% testa nya grejer (wrestling, segling)

Många duktiga tränare förespråkar upplägg som kanske paketeras lite annorlunda, men som också involverar variation. Man blir bra på det man tränar men att bara köra bicepscurls ger inte bättre hälsa.

För precis ett år sedan sprang jag det årets första halvmara i jakten på att känna mig tillräckligt tränad för att springa marathon. Årets första halvmaraton sprang jag redan i februari. Imorgon planerar jag att springa rätt så långt igen.

Idag har jag ägnat min tid åt såväl svaghetsträning som styrketräning. Jag märker hur vissa yogapositioner gör bra saker för min kropp och blandade det som jag känner gör mig stark även om det är jobbigt. Och så brände jag ett gäng enbenshöftlyft bara för att det var roligt – för man behöver sådant också!

Såhär såg min yogamatta ut för dagen:

bästa yogamattan

0