Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Om att lura hjärnan

Igår tog jag mig an en skidbacke. Jag hade siktet inställt på backintervaller men orkade inte göra något strukturerat och trodde överhuvudtaget inte att jag skulle orka springa något alls eftersom jag lämnat peppen bakom mig någonstans. Men om det är något jag är grym på så är det att lura hjärnan!

Såhär tänkte jag när jag kom till foten av skidbacken och påpassligt nog såg att det ringlade sig en grusväg upp längs med liften: första intervallen ska vara 100 steg, andra intervallen 90 steg, tredje intervallen 80 steg – och så vidare tills jag kom ner till tio steg vilket var sista intervallen. På så sätt hade jag hela tiden ett mentalt försprång eftersom varje kommande intervall skulle vara kortare än den föregående. Kortare – men också mer explosiv eftersom jag skulle ha mer ork. Dessutom hade jag bara några andetags vila mellan de sista intervallerna eftersom 30, 20 eller 10 steg inte är så många steg alls.

Intervallerna tog mig uppför berget till Tegefjälliftens bergstation och där uppe finns fortfarande spår av vintern genom ett stort ”apberg” där man sitter och hänger i solskenet när vädret vill sig väl. Jag klättrade högst upp och satt där ett tag jag med och blickade ut över fjällvärlden och unnade mig tre minuters meditation.

Kommer ni förresten ihåg den sommaren då jag tyckte det var en bra idé att bränna av 100 skidbackar? Här kan du läsa mer om den utmaningen!

löpning backe 02 löpning backe 01

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
7kommentarer
  • Vilka bra intervaller för psyket, jobbiga men kortare och kortare. Det ska jag ta till mig på mina löppass, tack för tipset!

    Emmi i Barcelona - explorista.se 2015-09-24 15:09:44 http://explorista.se
    Svara
  • Ah, backintervaller! Det har jag kört mycket. Känslan innan, laddad till tusen. Under tiden undrar jag vad sjutton jag gett mig in på och efteråt är känslan oslagbar. Haha! Nu tränar jag mycket på gym, och klämmer in intervallpass på cykeln, min nya favorit. Sjukt jobbigt, men känslan efteråt som sagt. Jag blir så pepp av att titta in här. Heja dig! Kram

    Angelica 2015-09-24 09:08:49 http://angeliqe.blogg.se
    Svara
    • Svar på Angelicas kommentar.

      Ja, känslan efteråt alltså – fantastisk. Cykelintervaller mellan styrkeövningar är grymt. Inget gör mig så matt och så trött. Fast jag blir lite sugen nu när jag tänker på det… 🙂

      traningsgladje 2015-09-24 09:24:54
      Svara
  • Åh, vad jag gillar att lura hjärnan, göra det hela lekfullt, fokusera på något annat (typ antal steg) och på sätt och vis avdramatisera träningen 🙂 Kul och tack för påminnelsen!

    starkochglad.nu 2015-09-23 21:35:20 http://www.starkochglad.nu
    Svara
  • Brukar också försöka lura hjärnan genom att trappa neråt när jag kör intervaller. Något jag gör alldeles för sällan, kom jag på nu. Måste ta tag i det!

    Träningblogga - Ida 2015-09-23 21:24:46 http://traningsblogga.se/
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Chrystelle Eriksberger
Man
Kevin Triguero
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Sanne Alexandra
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Foodjunkie
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Fannie Redman
Man
Marcus Schuterman
Man
Niklas Berglind
Man
Viktor Frisk
Man
Johan Hurtig