Jag måste dela med mig av en grej. Det är ingen nyhet för dig som lusläst min blogg under lång tid för jag har bloggat om det förut men om du är som jag som snabbt blir uttråkad av saker i allmänhet och backar i synnerhet så ska du läsa noggrant igen.

1. Ge dig av mot ett klassiskt elljusspår. Som vi alla vet är elljusspår både korta och kuperade. Ett spår på mellan 1-3 km funkar därför hur fint som helst.

2. Värm upp i spåret i 10-15 minuter. Bry dig inte om tempo. Tänk att du ska värma upp – i n t e få mjölksyra efter 30 sekunder eftersom de flesta elljusspår alltid börjar med uppförsbackar av outgrundlig anledning.

3. Spring ett varv i elljusspåret och när du kommer till en bra backe; antingen kort och brantare eller längre och flackare, så bestämmer du dig för att göra typ 3 intervaller i just den backen. Måtta typ 3 lyktstolpar eller något sådant. Om det är ett krön; spring några meter extra så det hinner flacka ut och du får avsluta med “skön” fartkänsla. Hitta typ 3-5 sådana ställen så får du riktigt bra backpass utan att hinna bli uttråkad vid tanken att göra mellan 10-15 intervaller i samma backe.

[insert]sararonne träningsglädje 01[/insert][insert] sararonne träningsglädje 093[/insert]

0