Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Vroom vroom

Jag älskar att köra bil. Att blicka ut över det svenska landskapet som är fantastiskt. Allra helst ska det vara tomt på vägarna – som ikväll. Jag lämnade Hälsingland strax efter klockan 18 och kom fram till Åre några timmar senare. På åkrarna bortanför Kövra stod tolv älgar som konstverk, och när jag passerat Mårdsund tornade Åreskutan upp sig som en vacker kuliss mot rosa himmel. Magiskt!

Bakom mig lämnar jag en grym träningsvecka som jag fått till nästan exemplariskt, och som jag avslutade idag med morgonpromenad och en löptur i skogarna i Hälsingland. Jag tar med mig målsättningen 3 morgonpass, 3 konditionspass och 3 styrkepass även till kommande vecka.

Om en vecka är jag ett år äldre och jag ska dessutom hinna en sväng till Stockholm innan dess. Det är fullt ös på alla mina uppdrag som jag jobbar med men denna veckan ska jag avsluta det ena av dem och det görs med glitter och glamour. Lite kryptiskt kanske, men så får det vara. Hinna träna ska jag i alla fall göra!

Hur ser din träningsplanering ut?

mini

The perfect smoothie

Efter många år som hooked på smoothies vet jag vad jag tycker om. För såhär är det: vi tycker olika. Jag är inget jättefan av superfruktiga smoothies. Och jag gillar absolut inte smoothies gjorda på yoghurt med typ en banan och hallon i. Jag vill ha dem nötiga och lite dova i smaken. Tänk health nut på Blueberry Lifestyle.

Det första tipset om man är ny i smoothieträsket, det är att komma ihåg att man kan ha annat än mjölk/yoghurt som bas. Använd nötmjölk till exempel, eller havremjölk. Eller kokosmjölk. Ibland kanske juice. Eller kokosvatten (funkar mindre bra ibland har jag märkt). Vanligt vatten funkar också.

Banan är poppis. Om du tar ut den direkt från frysen så blir smoothien krämigare. Den enda gången jag äter banan är i smoothieformat.

Annan frukt jag gillar är hallon och mango. Ibland kiwi – om jag gör en juicebaserad smoothie. Ungefär där går min fruktgräns. Eftersom min smoothie oftast blir frukost vill jag ha den matigare och brukar ha i nötsmör istället. Ibland raw kakao – vem vill inte börja dagen med chokladshake?

Chiafrön är en bra grej som mättar fint (och som stabiliserar blodsockret). Bra tips att ha i med andra ord!

Proteinpulver kan vara kul lite beroende på vad man tycker. Jag använder just nu hampraprotein från Goforlife, men har vid tidigare tillfällen använt Holistic med vaniljsmak. Ett kokt ägg funkar fint att lägga i smoothien för extra protein.

Ibland sötar jag min smoothie. Jag brukar veta när det behövs och när jag kan låta bli. Jag använder mig av agave, lucuma – ibland, men sällan, använder jag mig av lönnsirap.

Sist men inte minst så är jag en sådan som gillar superbär och superpulver av alla de slag. Jag använder sällan gröna pulver men i övrigt är det bara fantasin som sätter gränserna. Ena dagen är det strandnyponpulver, andra dagen lingonpulver. Det kan bli lite vad som. Jag har samlat på mig olika slags superfoodpulver under lång tid och tycker att det är kul – men det är absolut inget måste.

Jag står mig fint på en smoothie ända fram till lunch. Jag brukar näringsberäkna dem ibland och kalorimässigt brukar de bli som en relativt stadig frukost. För min del mättar smoothies bättre än gröt gjord på havregryn och vatten till exempel.

the perfect smoothie

Tiger tights

Vi har varit borta på roligheter hela dagen och när vi kom hem satte de andra igång med att jobba (klippa gräsmattan och fixa ett plank) medan jag drog på mig de grymt coola nyshoppade tigertightsen och kånkade ut min kettlebell på 16 kg från bilen.

Jag gick iväg med den en bra bit och satte den vid ena änden av en åker. Ännu längre bort lade jag ett gummiband. Avståndet mellan de två redskapen var noga uttänkt som perfekt att få upp pulsen med en löprush.

Jag gjorde 10 springmarscher, dvs jag hann med att stanna vid respektive redskap 5 gånger. För att riktigt trötta ut musklerna gjorde jag drag till hakan alla 5 gångerna med min kettlebell och axelpressar alla 5 gångerna med gummibandet. 12 reps varje gång.

Avslutningsvis lade jag mig på bryggan vid vår lilla sandstrand och jobbade coren lika trött som överkroppen. Som om inte det var nog var jag tvungen att bära tillbaka min kettlebell tillbaka från åkern igen.

Jag är väldigt nöjd med det här passet, det är konkret och effektivt och mentalt enkelt så att jag orkar fokusera (och inte slarva) men fysiskt jobbigt.

Nu blir det vatten, sedan blir det ett glas vin och grillning!

IMG_0482 nike legend tiger tights saranike legend tiger tightsnike legend tiger tightsnike legend tiger tightsnike legend tiger tights

IMG_0608 casall kettlebell

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Fanny Ekstrand
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Josefines Yoga
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Linn Herbertsson
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Petra Tungården
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Sandra Beijer
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Elin Johansson
Hälsa
Foodjunkie
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk