Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Boom!

30*30 sekunders intervall på löpband – boom! Så otroligt nöjd att jag grejade dem med stegrande fart på bandet. Jag körde 15 sekunders vila mellan intervallerna och det gick lätt i början men var desto jobbigare på slutet. Svårigheten med intervaller är just att det känns rätt så enkelt först – för att plötsligt bli dödsjobbigt. Känslan när man grejat dem precis så som man tänkt är att man är lite starkare, lite bättre och lite längre. Nöjdhet bygger på höjden – som en schysst och positiv dunk i ryggen. Jag gillar att träna på gymmet på Clarion Post, jag får alltid till bra pass här!

Jag körde lite core efteråt med inslag av magträning i TRX och en del övningar med pilatesboll. Sedan fastnade jag bland parfymerna i Skönhetsfabriken och höll på att fastna för en flaska som doftade exotiskt och komplext, men jag kunde inte bestämma mig så jag gick upp på rummet och beställde in room service istället – helt klart ett enklare beslut. Nu ska jag jobba på lite småprojekt som alltid puttas underst i prioriteringslistan, men någon gång måste man bocka av dem också!

Clarion post

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • TACK underbart då fattar jag 🙂

    Berit 2014-02-06 09:03:17
    Svara
  • TACK underbart då fattar jag 🙂

    Berit 2014-02-06 09:03:17
    Svara
  • Berit! Bli inte galen – här kommer en förklaring! 30*30 sekunder = 30 upprepningar av 30 sekunder. Dvs 30 stycken 30-sekundersintervaller. 4*5 min är således 4 stycken 5-minutersintervaller. Vissa har ett bestämt mål vad gäller hastighet och skulle kunna skriva ut 12.5 t.ex, eller 4.50 – vilket i det första fallet betyder 12.5 km/h och i det andra 4.50 minuter per km. Båda handlar alltså om fart och km/h används främst när man tränar på löpband eftersom löpband är inställt på den enheten, men använder man puls- eller gpsklocka och springer ute anger man allt som oftast min/km som enhet. Jag springer extremt sällan på löpband men när jag springer korta intervaller så gillar jag löpbandet. I mitt pass på 30*30 så anger jag inte vilan men den var 15 sekunder – så då står jag still på kanterna bredvid bandet. Springer jag ute så kör jag gåvila eller joggvila. Jag använder puls som ett viktigt redskap i min träning, så istället för att bry mig om hur snabbt jag springer – så vill jag upp i en viss intensitet i mina pass. Fart och hastighet kan vara missvisande, detb eror ju helt på om det är uppförsbacke, motvind eller grusväg till exempel. Pulsen hänger ihop med ansträngning och ibland vill jag springa på ”tröskeln” för att träna min mjölksyranivå och ibland vill jag träna mer mot max (jättejobbigt). Hoppas du fick några svar?

    admin 2014-02-05 13:13:40
    Svara
  • Berit! Bli inte galen – här kommer en förklaring! 30*30 sekunder = 30 upprepningar av 30 sekunder. Dvs 30 stycken 30-sekundersintervaller. 4*5 min är således 4 stycken 5-minutersintervaller. Vissa har ett bestämt mål vad gäller hastighet och skulle kunna skriva ut 12.5 t.ex, eller 4.50 – vilket i det första fallet betyder 12.5 km/h och i det andra 4.50 minuter per km. Båda handlar alltså om fart och km/h används främst när man tränar på löpband eftersom löpband är inställt på den enheten, men använder man puls- eller gpsklocka och springer ute anger man allt som oftast min/km som enhet. Jag springer extremt sällan på löpband men när jag springer korta intervaller så gillar jag löpbandet. I mitt pass på 30*30 så anger jag inte vilan men den var 15 sekunder – så då står jag still på kanterna bredvid bandet. Springer jag ute så kör jag gåvila eller joggvila. Jag använder puls som ett viktigt redskap i min träning, så istället för att bry mig om hur snabbt jag springer – så vill jag upp i en viss intensitet i mina pass. Fart och hastighet kan vara missvisande, detb eror ju helt på om det är uppförsbacke, motvind eller grusväg till exempel. Pulsen hänger ihop med ansträngning och ibland vill jag springa på ”tröskeln” för att träna min mjölksyranivå och ibland vill jag träna mer mot max (jättejobbigt). Hoppas du fick några svar?

    admin 2014-02-05 13:13:40
    Svara
  • Hej va härligt!! Men jag måste få fråga det är så många som skriver alla dessa tider och intervall koder att jag blir galen och känner mig helt lost???
    Vad menar du med 30*30? 30 sekunder fullfart, 30 sek sakta?? vilka hastigheter? Varierar du? Då du vilar 15 sek hoppar du av bandet då?
    4*4 minuter? då kan man inte hålla så hög fart eller?
    Förstår att löpband måste va smart till intervaller då man kan ställa exakt fart iaf.
    Hejja på från en virrpanna 🙂

    Berit 2014-02-04 08:48:19
    Svara
  • Hej va härligt!! Men jag måste få fråga det är så många som skriver alla dessa tider och intervall koder att jag blir galen och känner mig helt lost???
    Vad menar du med 30*30? 30 sekunder fullfart, 30 sek sakta?? vilka hastigheter? Varierar du? Då du vilar 15 sek hoppar du av bandet då?
    4*4 minuter? då kan man inte hålla så hög fart eller?
    Förstår att löpband måste va smart till intervaller då man kan ställa exakt fart iaf.
    Hejja på från en virrpanna 🙂

    Berit 2014-02-04 08:48:19
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Vanja Wikström
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Tess Montgomery
Home
34 kvadrat
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Dasha Girine
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Makeup by Lina
Hälsa
Träningsglädje
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk