Ska du åka skidor i vinter? Kul! Ännu roligare blir det om du tränar inför det! Träningen som till exempel flerfaldiga mästerskapsmedaljören Julia Mancuso gör i på gymmet är lika viktig som den på skidor enligt hennes tränare. De alpina stjärnorna tränar säkert lite extra inför den här säsongen eftersom OS går av stapeln inom ett par månader – något som gör kommande vinter lite extra rolig tycker jag.

Men – hur tränar eliten då? Spana in programmen nedan och ta med inspirationen till gymmet:

Julia Mancuso

Mattias Hargin

Anja Pärson

Aksel Lund Svindal

Är du längdåkare? Då kommer här lite tips på träningspass från duktiga längdstjärnan Anna Haag som jag har fått:

“Mitt bästa benpass i kondition är stavgångintervaller. Alltså intervaller där du går eller lufsar (springer) med stavar, och sedan, i vila, tar dig nedåt igen och börjar om. Jag gör gärna längre sådana intervaller, typ 6-10 min, där jag i min vila tar mig nedåt på tid eller till botten av backen och börjar om. Dessa gör jag 4-6 gånger. Lika bra träning upp som ned för ben, även om det för hjärtat ger mer uppför!  Härligt sköna intervaller, som alltid alltid ger träningsvärk. Från vad, till baksida lår, rumpa och till armar (om man använder stavarna ordentligt). Grymt bra tycker jag!
 
Bästa benpass i gym. Då kör jag djupa benböj, med explosiv uppgång, ca 3-6 ggr med relativt tungt, sedan går jag direkt och kör upphopp på plint. Och det repeterar jag 3-4 ggr. Utfallssteg med viktskiva är heller aldrig fel!
 
Annars så är långa härliga löpturer, som för mig betyder 3-4h, alltid grymt bra benträning. Det kan man inte komma  från!” 
Tycker du också att kallgrader och snö är välkommet nu? Det tycker jag med! Snön faller för fullt i fjällen och säsongens första åk är redan dokumenterat på en och annan facebooksida, även om det medgavs att skidorna blev rejält repade av sten! Fram tills det blir skidpremiär för egen del är mitt mål att bygga en stark kropp som pallar trycket i backen. Det blir så mycket roligare då!
Åre Liquid image
intersport samarbete
0