Precis som man inte vet var man har isskrapan när första frosten landar på bilens framruta, lika förvirrade är många när det dags att klä på sig för träning utomhus när det är kallt. Det slår inte fel! Men det spelar inte heller så stor roll – läs nedan och känn dig lugn!

Ska du träna ute när det är kallt: kom ihåg lager på lager-principen. Nej det låter inte så sexigt men du håller dig i alla fall varm. Såhär gör du:

  1. Välj ett baselayer som transporterar fukt från huden till plaggets utsida. Bomull gör inte jobbet. Det finns olika typer av baselayers beroende på hur kallt det är. Eftersom många underställ idag är extremt tunna så kan man ha dem även när det är rätt så milt ute – de gör ett fantastiskt bra fukttransporterande jobb så att du är torr istället för svettdränkt. Däremot kanske de inte är lika värmeisolerande. Det där är en smaksak.
  2. Välj ett mellanlager som värmer samtidigt som det transporterar fukt vidare till plaggets utsida, där det antingen dunstar eller tar sig genom ett tredje lager. Mellanlagret gör att kroppen behåller värmen så att du kan fortsätta träna även när det är kallt ute.
  3. Ett tredje lager kan behövas när det är regnigt, blåsigt eller extra bistert. Detta lager ska skydda mot vind och väta och samtidigt släppa ut fukt och värme.

Det finns en hel del varianter på lager på lager-principen. Till exempel finns det mellanlager eller baselayers som är vindförstärkta (visst har du hört talas om Gundekalsongen?). Är du väldigt frusen så kan du ha dubbla underställ på dig för extra isolerande effekt – och bibehållen fukttransport.

Träningskläder är i många fall högteknologiska och ja, du kommer att märka skillnad på kvalitet när de yttre faktorerna blir påfrestande. Även mössor, handskar och strumpor gör stor skillnad om du använder rätt grejer för rätt tillfälle. Lämna barnens stickade fingervantar hemma med andra ord! Och välj en mössa som både värmer och andas – vi svettas mycket genom huvudet.

Tillhör du dem som svär över att jackan inte håller tätt när det ösregnar? Vad glad för det. Hade du varit torr efter ett skyfall hade du varit blöt efter ett träningspass. Träningsjackor är tillverkade för att släppa ut fukt (läs punkt 3 ovan) – då kan de inte vara helt vattentäta. Helt vattentäta plagg andas inte – men fukt dunstar hela tiden från kroppen. Vattenavvisande är däremot bra! Klär du dig efter lager på lager-principen kommer du förmodligen hålla dig varm och torr efter lite regn även på hösten.

Fryser du lite, lite lätt när du öppnar ytterdörren och ska sticka iväg på en löparrunda – ja då har du klätt dig rätt. Att klä på sig för mycket är vanligt – det brukar bli jobbigt och varmt efter ett tag. Även om det är lite småkallt i början kommer du snabbt att bli varm när kroppen börjar jobba och värms upp och du får ett perfekt mikroklimat för träning. Ja det kan låta nördigt men ja – det gör skillnad!

Den perfekta beskrivningen på riktigt bra träningskläder är att de inte ska kännas – de ska bara vara så att man inte behöver tänka på dem. Då har du hittat rätt!

tusingar vinterlöpning

intersport samarbete

0