Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Var är alla bloggläsare?

Jag har noterat det hos en del bloggar. Bland annat på de stora som inte alls handlar om träning. Men också hälsobloggarna. Vadå? Jo, läsarantalet sjunker. Och man pratar – och har så gjort ett tag – om bloggdöd. Jag tror inte att det finns, egentligen. Vi läser bara på ett annat sätt, som statistiken inte tar hänsyn till.

Vi surfar allt mer i mobilen vilket gör att vi kommenterar allt mindre på bloggar, en annan trend som jag också tycks se. Det är rätt så jobbigt att kommentera från mobilen. Läsa – javisst. Men skriva – tröttsamt!

Jag misstänker också att vi alltmer läser bloggar via RSS – i synnerhet i mobilen. Och när man snabbläser flödet så räknas inte detta in i den statistik som sedan reggas på diverse ställen eller i sajten analysverktyg. Tji fick man där.

Men visst är det som så att nya plattformar så som Instagram också påverkar. Faktiskt i en mycket högre grad än Twitter enligt mig. Twitter har inte blivit – och blir kanske aldrig heller – en folklig plattform. Instagram är lite av det nya Facebook och här skapas nya ”influencers” som liksom vissa bloggare har lika stor – och kanske större – påverkan.

Jag har under rätt många år mätt spridning i sociala medier och jag tror att istället för att placera bloggare i ett fack och – exempelvis – jobba med PR gentemot dem så bör man samla upp alla med en hög grad av inflytande och konstatera att det här är personer som kan konsten att påverka och skapa följare och se dem som just detta, oavsett vilken plattform de befinner sig på. I många fall befinner sig en person på många plattformar, i andra fall bara på en. Och det där spelar inte så stor roll ändå för i slutändan så handlar digital påverkan om att förmedla text och bild. Sedan är det lite skit samma om det sker på blogg eller på Insta eller i grupp på Facebook eller på Twitter eller i forum eller var som. Ja, det riktiga fysiska jordelivet räknas också in här.

Min poäng är: det sociala medielandskapet förändras. Beteenden förändras. Statistiken ljuger(!). Jobbar du med PR ? Ta med Instagrammarna i matchen. Fenomenet blogg-PR är så väldigt mycket större.

Ja typ så.

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
15kommentarer
  • Jag är nog en fossil som fortfarande läser bloggar på datorn. Jag kommenterar det jag tycker är intressant men jag tror nog att Instagram har ”tagit över” en del av bloggarna. Det är så enkelt och nära på IG, man får snabb respons och är bara ett klick bort för att ha visat sitt intresse.

    Jess 2013-09-11 21:43:44 http://jessansworld.blogg.se
    Svara
  • Tror precis som du. Ser också att allt fler satsar PR på ”instagrammare”.

    Jeanna 2013-09-11 07:28:30 http://Minatraningstajts.se
    Svara
  • ja, spännande!
    Jag blir irriterad då jag måste kommentera (för att jag verkligen vill alltså) i mobilen. Läser många bloggar, men det är för jobbigt att kommentera om man inte sitter vid datorn.
    Nej, tror inte att blogg-läsandet försvinner än. Facebook är inte lika hett längre dock. Och twitter har jag tagit bort. Tycker själv att det är så trist och jobbigt att hålla igång överallt. Instagram däremot – det gillar jag! 😉

    Katarina 2013-09-10 22:33:51 http://brakatarina.se
    Svara
  • Är semestern slut nu Sara 😉

    minialthini 2013-09-10 21:26:32 http://www.minialthini.se
    Svara
  • Nu låter jag helt korkad- men jag kollar inte ens min statistik! Insåg nyligen att jag har fått ett verktyg att göra det men – nä- alltså om det slutar komma in kommentarer då kanske jag börjar undra men har inte reflekterat! Men nu när du gör det så tänker jag att kan det vara såhär: det kanske är FLER nu- så läsarantalet sprids ut på fler bloggar? Lite så.
    Och nu måste jag ju in och kolla statistiken senaste månaderna för att se om det kan stämma!
    Tror också att det är fler sociala medieplattformar att ta hänsyn till eller så har några börjat med röksignaler igen och vi är hopplöst efter..GAH! 🙂

    Svara
  • Ja eller hur…jag surfar mest på mobilen i sängdax, som sagt, det är jobbigt att kommentera från den och ipaden…vilket är trist, för jag själv älskar kommentarer.

    Lina 2013-09-10 20:45:40 http://linasgodblogg.blogspot.se
    Svara
  • Japp, samma här, läser mest i mobilen och orkar sällan kommentera då. Lite trist. Jag blir själv så glad för varenda kommentar 😛 .

    soffan 2013-09-10 20:41:59 http://soffans.se
    Svara
  • Jag har blivit riktigt dålig på att kommentera! Jag läser mestadels bloggar (och bloggar själv) från mobilen eller paddan. Det är bara när jag som nu är på tjänsteresa som jag ägnar en del av kvällarna åt slösurf. Jag är ingen TV-tittare så om jag får en stund över på hotellet så väljer jag datorn före TV:n. Då producerar jag en och annan kommentar. Från mobilen orkar jag sällan. Det är trist. Många gånger läser jag bra inlägg som jag tänker att jag vill ge bloggaren återkoppling på, och ibland tänker jag till och med ”jag gör det sen”, men sen kommer som bekant dock sällan…

    Sara Borg 2013-09-10 17:41:05 http://saraborg.blogspot.se
    Svara
  • Håller med, tycker det borde finnas en smart lösning ifrån att kommentera ifrån mobilen. Något jag själv ALDRIG gör eftersom det är för omständigt.

    Linnéa i Colorado 2013-09-10 15:57:01 http://linneaiusa.com
    Svara
  • Jag frågade Bloglovin om detta med besökarantal om man läser bloggarna via appen på mobil eller pad. De påstod i alla fall att även dessa besök räknas med i statistiken. Men jag vet inte. Känns lite skumt 😀 Och jag håller med dig!

    Sara 2013-09-10 15:53:21 http://www.saralene.blogg.se
    Svara
  • Ni bloggar för lite om cykel. Min statistik ökar fortfarande. 😉

    Henrik 2013-09-10 15:09:53 http://oijer.blogspot.com/
    Svara
  • Har noterat detsamma, det är faktiskt helt sjukt att de som läser via rss inte räknas med. Jag orkar bara kommentera på mobilen om jag vet att det har fyllts i automatiskt vem jag är – och slipper fylla i alla jäkla fält!

    Om man jobbar med placering av media är det en grej tilljag tycker är intressant, i af om man jobbar utifrån Svenska varumärken och villnå svenska köpare. Många yngre (tjejer) har börjat med summering på engelska, då de driver läsare via internationella instagram och pinterest. Visst är det supercoolt (?) med 30 000 instagramföljare, men om 29 000 av dem finns spridda över världen har den stora räckvidden i realiteten väldigt stort spill.

    uppochhoppa 2013-09-10 14:12:14 http://www.uppochhoppa.se
    Svara
  • Men så är det, bara titta på mig själv- använder inte min bärbara (laddaren är sönder) längre och sitter därför inte vid datorn i samma utsträckning på kvällarna. iPaden och mobilen desto mer och där läser jag via app så det påverkar så klart. Som vanligt sätter du huvudet på spiken!

    Jenny 2013-09-10 13:15:02 http://jennyslillavarld.blogspot.com
    Svara
  • Intressant att läsa dina tankar, sånt här är ju så spännande!

    Elna 2013-09-10 13:04:42 http://www.formcykel.se
    Svara
  • Intressant! Jag älskar att gotta mig i statistik och kika på vilka bloggar som är populärast just nu. Surfade tex in på en stor bloggportal för just träningsbloggar och bara gapade när jag såg bloggen som låg högst upp på topplistan. Jag är inne på det du skrivit om tidigare, att bilder, kvalitet och språk är viktigt men den här bloggen var precis tvärtom.

    Jag kände mig gammal. 😀

    fitnesscoachen 2013-09-10 12:50:14 http://fitnesscoachen.com
    Svara

senaste från Hälsa

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Tess Montgomery
Man
Viktor Frisk
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Man
Marcus Schuterman
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Dasha Girine
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Linn Herbertsson
Mode
Linn Eklund
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Flora Wiström
Hälsa
Träningsglädje
Mode
Chrystelle Eriksberger
Home
Amelia Widell
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Philip Conradsson
Mode
Pamela Bellafesta
Man
Kevin Triguero
Man
Johan Hurtig
Hälsa
Fannie Redman
Home
Sanna Fischer
Mode
Emelie Wikström