Har du inte lagt dig för att sova än så gör det nu. Det finns ett gäng poänger med det. Dels så är det enklare att gå upp i morgon bitti. Det där vet vi ju alla men det funkar inte så bra på mig som anledning. Inte för dig heller? Läs vidare!

På en föreläsning jag nyss var på så hörde jag att kroppen kickar igång massa smarta och bra grejer mellan ungefär klockan 22-02. Om vi sover alltså. Saker som innefattar hormoner, återhämtning och andra grejer. Vill du gå ner i vikt till exempel – så är den bästa tiden att sova mellan dessa klockslag.

Föreläsaren hänvisade inte till någon forskning så jag litar på hans ord. Om han har fel – snälla säg inget! Det jag hörde på föreläsningen har fått mig att vilja gå och lägga mig i tid och det är bra, för att jag är piggare på morgonen är en fantastisk bonus som dumt nog inte har varit skäl nog till en kontinuerlig förändring i mina vanor.

En insikt från det hela är att jag, och kanske många med mig, inte bara behöver höra att vi ska göra si eller så – utan också varför. Om man kan relatera till varför och tycker att det är ett viktigt varför så är det lättare att göra si eller så. Det där missas ofta tycker jag. Till exempel när man instruerar olika typer av pass. Varför ska vi göra benböj på det här sättet? Varför ska vi inte ligga över 90% i maxpuls just nu? Varför ska vi investera tid i nedvarvning? Varför, varför, varför? Viktiga grejer!

nike rosa löparjacka

 

 

0