Fick frågan om musiken från klassen i söndags och tänkte att sharing is caring så här finns en fil med musiken. Funkar lika fint för löpning eller annan konditionsträning. Men – för att musiken ska funka att träna till så krävs det att du kör såhär:

Uppvärmning: ca 12 minuter. (I söndags så började vi lugnt – de första 8 minuterna med en lätt och behaglig känsla i kroppen, ca 60-70% av maxpuls. De sista 4 minutrarna letade vi oss upp till runt 75% av maxpuls, känslan är att du är stark – här kan du stanna hur länge som helst.)

Intervalldel 1: 5 intervaller som alla är 3 minuter långa, med 1 minuts vila mellan varje intervall. (På cykeln siktade vi mot en den känslan som infinner sig strax under mjölksyratröskeln när det nästan kittlar i benen. Under 90 sekunder jagade vi den känslan – sedan spenderade vi 90 sekunder med att förvalta den. Det är jobbigt men du äger känslan och du har full kontroll.)

Intervalldel 2: 5 intervaller som alla är 1 minut lång, med 1 minuts vila mellan varje intervall. (En minut går sjukt fort och på klassen innebar det en mer intensiv jakt efter mjölksyratröskeln som attackerades mer aggressivt.)

Nedvarvning: Det finns typ 18 minuters nedvarvningsmusik på slutet – jag använde också den musiken innan cykelpasset började. Rent musikmässigt så innehåller dessa 18 minuter 1 låt som upprepas 1 gång och 1 låt som upprepas 3 gånger. Spendera i alla fall 2 låtar till att varva ner så kommer kroppen att tacka dig med en skönare känsla dagen efter.

Hur du väljer att spendera dina intervaller är såklart upp till dig men musiken är mixad efter upplägget ovan vad gäller tid. Du känner förmodligen igen en hel del av låtarna…

cykling 1

Sommarcykling

0