Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Synliga muskler

Jag gillar tidningen Friskispressen och läser den gärna på nätet. I det senaste numret finns en fråga som jag lika gärna kunde ha skickat in själv. (Där finns också ett reportage från marathonspinning – i 24 timmar!)

Synliga muskler

Frågan lyder såhär:

Jag har alltid velat ha synliga muskler och tycker att det är snyggt. Tränar idag två till tre gånger i veckan. Två set med femton repetitioner. Har förstått att man för att få större muskler ska köra maxtyngd med färre repetitioner. Stämmer det?

Svar:

Både ja och nej. Det viktigaste för att få bra resultat är att trötta ut muskeln, ha bra teknik och variera träningen. Antalet repetitioner spelar också roll. Mitt råd är att köra 2-4 set med 8-12 repetitioner. När du kör med färre repetitioner kan du köra med tyngre vikter. Ju tyngre du kör, desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig. Både mellan passen, och mellan seten.

Träningstjock?

Paulun lägger på sin hemsida fram en teori om att man blir tjock av för mycket träning.

Tjock av träning?

Det finns många instruktörer som tränar som attans men som ända inte är smala, utan snarare lite åt det mulliga hållet. Paulun skriver att bland annat aerobicsinstruktörer ibland övertränar vilket har en negativ effekt på vikten.

Enligt Paulun så stiger kortisolnivåerna i kroppen efter kraftig träning. Höga kortisolnivåer gynnar fettinlagring men hämmar återhämtning.

Paulun tycker att man ska träna sig trött 3-4 gånger i veckan. Resten av dagarna kan man med fördel promenera eller ägna sig åt annan mildare form av träning.

Fre 30 mars: Lunchspinning med träningsglädje

Det finns en spinninginstruktör på SATS Stockholm som verkligen kan förmedla träningsglädje. Hon heter Caroline och pratar på härligt dalmål. Idag körde jag hennes lunchspinning!

Hur går man till jobbet?

Imorse snoozade jag i en och en halv timme. När jag gick upp var morgonrusningen utanför fönstret i full gång och det var lika bra att jag lade tankarna på en lugn morgonpromenad åt sidan. Istället blev planen att gå till jobbet, en lite lagom promenad på ungefär 40 min.

Det är inte alltid så lätt att gå långa sträckor med allt det man bör ha med sig. Detta är ett återkommande dilemma. Jag menar, jag har handväska, datorväska och träningsväska. Det blir ganska tungt och slitigt.

Ibland funkar det att kompromissa. Som idag. Jag stoppade datorn (med tillbehör) i datorväskan och sedan tryckte jag ned träningskläderna där också. Skorna fick absolut inte plats men de knöt jag runt handtaget och lät dem dingla utanpå istället. Vattenflaskan ville inte heller få plats men den lät jag bukta ut lite lätt genom en av ytterfickorna som bäst passar tunna mappar och papper i A4-format.

Lunchsnurr

Lunchspinningträningarna på fredagar brukar vara grymt sköna. Fulla med träningsglädje och positivism. Så även idag, mycket tack vare att det var Carolines pass.

Klassen var nästan full och till taktfast och inspirerande musik körde vi tills flåset var uppe i max. Härligt!

Jag hann även med lite bicepscurls, situps och ryggträning före passet. Så nu kan jag njuta av fredagskvällen med gott samvete!

metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Susanne Barnekow
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Vanja Wikström
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Tess Montgomery
Home
34 kvadrat
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Pamela Bellafesta
Lifestyle
Dasha Girine
Hälsa
Träningsglädje
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Chrystelle Eriksberger
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Josefines Yoga
Man
Niklas Berglind
Lifestyle
Sanne Alexandra
Man
Marcus Schuterman
Man
Viktor Frisk